Jag skall inreda större delen av källaren till tvättstuga/bad. Väggarna (ca 1,5m under jord) är av betong, byggår 1925. Tänkte ha högblanka ljusa (vita) väggar. Vad skall jag ha som underlag för målning. Går det att spackla upp väggytorna så jämt eller måste man ha nån typ av skiva att måla på.

Tacksam för svar.
 
Det man brukar rekommendera att måla källarväggar med invändigt är silikatfärg. Den fungerar på bra puts, betong o s v och har fördelen att den andas så att fukt kan vandra fritt in och ut. Den är absolut inte högblank (snarare helt matt) men det blir en väldigt fin yta. Om underlaget är dåligt är det lämpligt att putsa ytan först - kolla med en murare om du inte har kunskapen själv.
 
Tack krillek!

Börjar inse att de blanka väggarna blir svåra att få till. Blank färg är förmodligen=ej diffusionsöppen.
 
Vanliga färger innehåller ju plaster, då blir det tätt.
Silikatfärg bör alltid användas på källarväggar!
 
Jag fick rådet av min färghandlare att om det är väldigt lite fukt så kan man måla med vanlig väggfärg i källaren, på så vis kan man få den betydligt blankare. Denna är tydligen inte helt diffusionstät..
Jag har gjort så och det ser bra ut än så länge..
/Hobb
 
Silikatfärg eller Webetonex. Webetonex är enklare att jobba med, behöver ingen silikatgrund osv. Inte lika blaskig, plus att du asbolut inte får stänka silikat på nånting, det etsar sig fast som satan... Löser även aluminium. Vilket jag märkte när jag målade med rullbygel av aluminium! =/ Blev grå spår i färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.