Har jag gjort bort mig eller?

Har målat helt nya fönster efter konstens alla regler, ringde både fönstertillverkaren och färgtillverkaren.

Blev inte upplyst om att det i monteringsanvisningarna för låset även fanns råd för målning, detta upptäcktes givetvis efter allt arbete var klart.

Fönstren är treglasfönster med gummilist mellan trä och glas. Denna list fick jag rådet att måla över! som man gör med kittade fönster. I anvisningarna upplystes jag då något sent att lister ej fick övermålas. Nu hoppas jag det är tätningslisten, den som är mellan karm och fönster. Jag som trodde jag kollat allt. Är det ett stort misstag och vad göra i så fall. Kan färgen förstöra tätningen så fönsterkasetterna blir otäta.

??? ??? ???
 
Ingen fara. Bara du inte har målat den vita silikonlisten som tätar mellan karm och båge så är allt lugnt.

Den svarta listen som tätar mellan båge och glas är OK att måla på. Om man gör det snyggt. ;)
 
Tack så mycket.

Hann dock skrämma upp grannen som jag fått tipset av.

Att måla snyggt var inte helt lätt men det var ännu svårare att försöka maskera och inte måla listen.

Ytterligare tips angående målning på insidan. Vi ska lasera med panellack vilket ånyo var himla svårt att få snyggt mot gummilisten. Att maskera kladdade bara till det ännu värre. Stadig hand och frimålning blev bäst med några darrningar. Mitt problem: hålen efter karmskruven! Pluggen vi fick med var jättefula, vill ha en slät yta. Problemet kan då uppstå om man behöver komma åt och efterjustera fönstren. Fasta fönster kanske inte får det problemet eller?

Tacksam för tips på diskreta ev uttagbara och målningsbara plugg.

A-K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.