Den svenska sommaren ställer till problem igen...

Jag behöver måla för att komma vidare, men det instabila vädret bråkar. Rubriken är hämtad ifrån Beckers Trägrund som jag tänkt att stryka på min delvis ombyggda altanräcke. Nu till frågan:

Om färgen hinner bli klibbfri (4 timmar), kan man täcka över det man målat med en presenning om finns risk för regn inom ett dygn?
 
  • Gilla
Jeal2246
  • Laddar…
bara kör på med grund färgen så snarrt du kan,är det mulet så är det ingen fara men ösregnar det så bör du vänta.
det viktigaste är att det obehandlade träet får färg på sig så det inte blir genomfuktat.
jag är en gammal målare
 
lägger min fråga här,
har en fasad som är grundad och målad en gång i Maj och ska måla en gång till nu i sommar och det jag undrar är räcker det med uppehåll för att måla eller ska jag vänta tills det enligt prognos "ska" vara regnuppehåll några dagar? som det ser ut nu så kommer det ju regna mest hela tiden
 
det optimala är mulet men varmt några dagar,men vi målare är ju även ute i dåligt väder.
välj då att måla där regnet inte slår mot väggen.
 
Förra året färdigmålade jag ett par grundade planker liggande på pallbockar helt utan skydd uppifrån. Målningen utfördes på en eftermiddag/kväll. Dagen efter var det knappt någon färg kvar och det var inte pga regn. Enbart hög luftfuktighet och mycket dagg.

Tänk efter lite när ni målar på kvällen, kanske bättre att sluta någon/några timmar tidigare.
 
Tune skrev:
Förra året färdigmålade jag ett par grundade planker liggande på pallbockar helt utan skydd uppifrån. Målningen utfördes på en eftermiddag/kväll. Dagen efter var det knappt någon färg kvar och det var inte pga regn. Enbart hög luftfuktighet och mycket dagg.

Tänk efter lite när ni målar på kvällen, kanske bättre att sluta någon/några timmar tidigare.
Horisontella ytor är alltid extra utsatta, dagg blir stående på den målade ytan, precis som regnvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.