dream of coziness
Hej! Har precis köpt denna lägenhet i originalskick från 60-talet och vill bevara den så respektfullt som möjligt. Insidan på skåpen ser dock för tråkig ut. Undrar om det bara går att måla dessa med vanlig färg, eller ska det vara någon specialfärg? (Tänker på matvaror, färgsläpp osv). Och bör jag riva bort tapeten innan jag målar?

Tacksam för alla tips :)

Retroinredning med 60-tals tapet och skåp som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomma trähyllor i ett öppet skåp från 60-talet med spår av användning och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet skåp från 60-talet med osmålade hyllplan och brun bakgrund, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomma skåphyllor i ett kök från 60-talet med sliten inredning och flagnande blå färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bild 2 och 3 skulle jag enbart lägga i hyllpapper. Kanske i skåp på bild 3 också....
 
  • Gilla
dream of coziness och 1 till
  • Laddar…
dream of coziness
Tack gaia! Skulle du bara lägga hyllpapper på hyllorna menar du? Inte på masoniten?
 
BirgitS
Hyllpapper lägger man på hyllorna. Det är rätt tjockt så det går just inte att böja så det blir snyggt och hålla på och försöka få många bitar att precis passa i alla vinklar blir nog svårt. Tycker man att man vill göra något resten så är det nog målning som blir bäst.
 
Hyllpapper är av onda enligt min uppfattning , går sönder o.s.v. Mätt av lite hur mycket du behöver och gå till en mattaffär och köp en stuvbit av plasttmatta som är lite tjock , är billigt. Hem och mät, klipp, lägg in. skulle dom vara lite krokiga och vill rulla ihop sig , så fram med hårtorken och värm, efter det så är det inga problem att hålla rent, skulle det bli gegga på en , så bara ta ut och rengöra. La in för 15 år sen och ser lika fina ut idag
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
skåp på bild nr 1 2 3 skulle jag inte måla och bara täcka hyllorna med något snyggt. Bra tips från jonaserik .

Några av mina hyllor täckte jag med "mattor" som man idag lägger i kökslådorna. Lätt att klippa med sax. Köp dom styvare, ej dom på rulle. Avtorkbara och oslitbara jämfört med papper. Dock är dom tråkigt gråa ell vita. Fäste dom med häftpistol.
Hoppas du får dina skåp fina
 
  • Gilla
Byggmorgan
  • Laddar…
Jag hade målat med lackfärg, typ alcro Servalac. Blank eller halvblank. Vitt gillar jag, gärna 0500-N, den är snygg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.