Hej,

Vi har en trappa som ser ut såhär :

DaVTy80.jpg
2AgZoBj.jpg
dRAnsEw.jpg

Vår tanke är att i framtiden byta ut detta men så länge kom tanken upp att måla basen i trappen vit och lacka om räckena.

Vi har varit i kontakt med färgbutiken som säger att allt vi behöver göra är att rugga ytan och sen lägga på ett par lager färg? Är det så enkelt? Blir det bra? Eller måste man montera ner trappan och måla varje del för sig?

Jag har sett andra tapper man målat och risken är uppenbarligen stor att man får överflöd med färg som täpper till skarvar o liknande.

Någon som har erfarenhet av detta?

Alternativet är annars att bara lacka räckena så länge och sen vänta något år tills vi byter ut det helt.
 
Hej

Finns många aktuella trådar om detta, jag fattar inte hur man länkar dem men kolla på andra inlägg jag gjort så borde dom komma upp.

Eftersom spaljen går att montera isär är det klart bäst att ta bort pinnar och räcken. Det kommer se bättre ut och spara massor av tid.

Jag skickade rubbet på lackering (vitt), blev hur bra som helst.

Målade sedan själv sidostyckena.

Jag gjorde så här:

Tvättade allt med ganska stark målartvätt och en grön kökssvamp. Eftertorkade noga med blöt wettex.

Slipade endast av ordentliga skador lätt.

Målade tjockt med en häftprimer.

Målade tjockt med ett mellanstrykningsfärg.

Målade noga en gång med en färdigfärg.

Maskering naturligtvis.

Blev mycket bra.

Fördelen med en häftprimer är att den sitter bra fast utan slipning, dock svår att stryka jämnt.

Om man använder en matt mellanstrykningsfärg ser man bättre hur bra täckning man får när man målar med den glansigare färdigfärgen.

Jag är ganska van målare och behövde dessa tre strykningar för att få det jämnt, tänk på att stryka tjockt, jobba snabbt och gärna se till att luften står ganska still under tiden. Stäng dörrar och ventilation.

Detta gäller om du vill måla om till vitt eller annan färg. Vill du klarlacka får du tvätta noga slipa och lacka, räkna med många lager för att få det jämnt. Jag brukar slipa trärent vid klarlackering för att det skall bli jämnt. Oavsett om du vill ha färg eller klarlack kan du lämna in till lackering, det kommer se ut som nytt. Men klarlackad furu gulnar så räkna med att trappen långsamt återtar sitt gamla utseende.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.