Behöver lite tips om hur vi ska attackera vårt innertak.
Efter nästan 30 år har träpanelen i taket blivit så dystert mörk och de latte färgade väggarna inte riktigt matchar, så nu måste vi göra något. De är behandlade med något, vet inte vad. Vi vill inte täckmåla det vitt utan en ljus lasyr är att föredra. Har någon några bra tips om enklaste tekniken och vad vi inte ska göra.
Vi har tur dock att det inte är nikotin befläckat.
 
Vi köpte något som heter trip trap panel white som bl.a. säljs på Silvan. Vi valde den extra vita och det blev ett lysande resultat. Vi var dock tvugna att måla två ggr. Det räcker med att tvätta/torka taket. Funkar även på lackad panel, det hade vi.
Nackdel... Dyrt!
 
Hur blev resultatet? Ser man trästrukturen igenom trots 2 strykningar? Blev det lika vitt som ni önskade? vad jag menar är att träytan bakom med lack på är väl ganska mycket mörkare än nytt rent trä och jag har funderat på om resultatet verkligen blir vitt och inte gulaktigt?

(Ska skriva kontrakt på ett 70-talshus idag med en del panel i taken och önskemålet är att lasera med vitt om det går, annars vit täckfärg!)
 
Ja, man ser trästrukturen igenom, klart och tydligt. Jag ser ingen skillnad alls gentemot den vitlaserade panelen som jag har på bottenvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.