Hej!

Jag skall måla mitt första tak i vårt nyköpta hus (byggt av betong -67, taken förmodligen aldrig målade sedan dess). Jag är lite osäker på vilken sorts färg taken är målade med nu men drar man med handen blir handen en aning vit och blöter man på den blöts den genast upp och börjar lossna. Jag gissar därför att det är en kalkfärg (trodde tidigare limfärg), verkar det rimligt?

När jag försöker få veta hur jag skall tvätta taket får jag lite olika bud. På en färghandel sade de att man skulle tvätta lite lätt med vatten och sedan måla med en oljefärg för att "binda upp" färgen.

http://www.dinbyggare.com/artiklar/artikel.asp?docid=337 står det:

"Använd ljummet vatten och tvätta noggrant med en svamp tills all färg har löst sig och försvunnit. När all lim- eller kalkfärg är borta och takytan rentvättad och torr ska du grundmåla med en oljebaserad färg. Först därefter kan du måla taket med latexfärg avsedd för tak."

Det verkar rätt arbetsamt!

Är det någon här som har erfarenhet av att måla om ett sådant tak eller annars vet hur man skall göra? Jag är ny på detta så jag är tacksam för tips!

(Redigerat eftersom jag fått mer information.)
 
Du kan i alla händelser inte måla med latex direkt på limfärg. En bekant gorde det med resultat att alltihop ramlade ner under natten. En vit kladdig folie av färg över hela vardagsrummet :surprised:

Limfärg kan man måla över med ny limfärg eller med oljefärg. Det finns takfärg som är alkydoljebaserad den har dessutom fördelen att nikotinfläckar inte löses upp och ger fläckar på det nymålade taket. Det kan hända med latexfärg.
 
Tack för svaret! Sedan jag skrev förra inlägget har jag snackat med en granne som bor i likadant hus samt ytterligare en färghandlare. Nu är jag snarare inne på att taken i vårt hus är målade med kalkfärg.

Färghandlaren sade samma sak som tidigare - skura bort rubbet med ljummet vatten och måla nytt men det blir så mycket jobb och slabb att det sabbar hela vår arbetsplan - förmodligen blir det helt ohållbart för oss.

Kan man måla övewr även en kalkfärg med en alkydoljefärg?
 
Är det inte enklast att måla över med ny kalkfärg? Kalkfärg kan man blanda själv eller köpa färdig.

Om du ska måla över med alkydoljefärg så måste ytan patenteras (tror jag att det heter). Det betyder att man först målar med kraftigt utspädd färg för att binda underlaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.