Hej.
Tanken är att jag ska fräscha upp taket inne i sovrummet.
Men kan jag slipa med vanligt slippapper på materialet eller hur hade ni gjort? Sovrum med lutande tak, synliga träbjälkar och panelväggar som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitlutat tak med träbjälkar över vit panelvägg och svart byrå i ett sovrum som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum med snedtak, vit panel, sängkläder på säng och en takstol synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälkar och vitmålad panel i sovrumstak, målningsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrum med snedtak, träbalkar, väggar klädda med ljusa paneler, skrivbord och del av säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för skivor?
Troligen är det bara att tvätta av dem, spackla lite om det är ojämnt någonstans, slipa fät du spacklat ("vanligt" slippapper blir bra) och sen måla. Om du ska måla eller piffa till (olja, lacka, betsa tex) träbjälkarna kan du tvätta och ev slipa lite på dem också.

Häftigt innertak.
 
Jag tror det är typ masonit skivor.
Rätt dåligt skick kanske inte syns på bilderna.
Men om jag spacklat och slipar lite försiktigt så tror du att det borde gå?
/Hanna
 
H Hanna Bengtsson skrev:
Jag tror det är typ masonit skivor.
Rätt dåligt skick kanske inte syns på bilderna.
Men om jag spacklat och slipar lite försiktigt så tror du att det borde gå?
/Hanna
Är det hål i masoniten, eller hur menar du med dåligt skick? Om det är masonit kan du spackla och slipa, det blir bra. Torka av med någon form av målartvätt och måla. Måla det du spacklat först, sedan två lager färg på allt. Det brukar räcka med två strykningar om man grundat spacklade ytor först. Men i värsta fall får du stryka en tredje gång.

Nu utgår jag från att du målar med väggfärg. Målar du med linoljefärg är det inte säkert att det är tillräckligt med två strykningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.