Jag har ett innertak av träpanel enligt bilderna som jag tänkte måla vitt. Frågor:
- Hur stor är risken att det blir dålig täckning i skarvarna p.g.a. träets rörelser?
- Vilken typ av pensel bör man ha? Roller går väl bort eftersom ytan är ojämn.
- Så var det det här med vitt... Vilken vit ska man egentligen satsa på i ett tak? I ett annat rum har jag undertaksskivor som tydligen ska vara NCS0500 och det känns som en rätt bra färg. Gogglar man på det så dyker det upp mest träffar på NCS0500-N, är det samma sak eller står N för något särskilt?
- Hur pass stor skillnad är det på takfärger? Kan man ta vilken som helst av välkänt märke eller ska man satsa på någon särskild färg? Jag har aldrig målat tak förr, så jag har noll koll.
- Lämplig förbehandling? Tidigare behandling verkar vara någon slags bets. Ska man ändå gå på med någon målartvätt eller kommer träet att suga i sig för mycket rengöringsvätska då?

I nuläget ska jag bara ta mig an ett mindre rum på 3,5 m2, men blir det bra så blir det nog samma i resten av huset så småningom.

Som synes så har jag några hål i taket som behöver snyggas till också. (När jag slängde ut luftvärmen så blev en del ventilationsdon överflödiga.)
Det stora rektangulära är jag inne på att sätta panel i och sätta en ram av lister runt skarven. Dom runda vet jag inte riktigt. Förslag...? (Det finns ju sådana där färdiga takprydnader av gips att köpa, men dom passar ju inte riktigt i ett 80-tals hus.)

tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tak2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tak3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur du täcker hålen i taket är ju en klurig fråga..Se om du kan hitta motsvarande trä i ett byggvaruhus och lägga i hålen.

Gällande målning så såg några av mina tak ut som dina tidigare, med en betsad yta.
Först provade jag en färg som sades vara anpassad att måla på panel från Herdins, men den fungerade inte utan det slog igenom en gul nyans ändå.

Lösningen blev en spärrfärg som jag målade direkt på träet som det var (som ditt ser ut just nu), exempelvis Non drop från Beckers, eller som jag använde, en spärrfärg från Sadolin. Alla tillverkare lär väl ha en färg som spärrar ordentligt. Kravet är att den är tillverkad på lösningsmedel.
Problemet är att det stinker lösningsmedel medans man målar och tills det torkat, så att måla en sommardag då du kan vädra ordentligt är att rekommendera. Det är inte nyttigt att andas in ångorna, så helst ska man använda mask.

Resultatet blev för mig väldigt bra och jag målade ca 40 kvm tak med denna färg, samt alla tidigare betsoljade fönsterkarmar. Ett år efter målningen ser det fortfarande likadant ut som när jag målade det.

Angående pensel så spelar det egentligen mindre roll. Just spärrfärgerna är relativt tjockflytande och även om du använder en billig pensel så flyter färgen alltså ihop och bildar en jämn och fin yta. Kasta penseln efteråt för det är inte värt att kladda med rengöringen. Köp en billig alltså!

Går även att rolla, men osäker på om du får upp färgen ordentligt i skarvarna. Jag målade allt mitt med pensel :)
 
Jag sprutmålade mitt tak (drygt 100m2) med en vit häftgrund 3ggr! Resultatet blev kanon! 3 år senare och taket ser ut som dag 1!
50m2 var obehandlat furutak och den andra hälften var laserat. Man ser ingen skillnad efter att målningen var klar, inte heller idag!
Körde ingen kvistlack och ingen målartvätt.

Har burkar kvar om du vill veta vilken färg det va :)

Målade ett rum med pensel först... Efter 2:a strykningen la jag ned skiten och hyrde en spruta! 6 timmar senare va hela kåken klar (3 vändor) Bara ett tips ;)
 
Om häftgrund fungerar så är det ju bra, för då slipper man lösningsmedlet :)
 
Elaka lösningsmedel tänker jag försöka slippa, med tanke på att rummet är utrivet nu så vill jag inte vänta till sommaren.
Spruta är inte aktuellt just nu i alla fall, som sagt så är ett rum på 3,5 m2 först på tur.
Det får väl bli att inhandla pensel + lite färg och börja provmåla.
 
Bigfoot skrev:
Elaka lösningsmedel tänker jag försöka slippa, med tanke på att rummet är utrivet nu så vill jag inte vänta till sommaren.
Spruta är inte aktuellt just nu i alla fall, som sagt så är ett rum på 3,5 m2 först på tur.
Det får väl bli att inhandla pensel + lite färg och börja provmåla.
tror du måste använda spärrfärg, då man ser ut som dina kvistar lyser igenom, målar du med vattenbasserad färg så kommer det snart att lysa igenom.

Jag hade åkt å köpt spärr vit, å målat med det först, sen alla hål, hade jag gjort som ovan, åkt och köpt samma virke på lappat ihop de.
 
Just precis det som var problemet för mig.. Jag provade ju med en vattenburen färg som var specellt anpassad för panel, men den fungerade inte, utan kvistarna blödde igenom efter ett tag. Det var ändå en bra färg (Herdins tak & panelvit).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.