I vårt nyköpta hus är innerdörrarna släta och ser mörkbrunbetsade ut (kallas gabon tror jag). Vi har tänkt ha dem vitmålade istället och behöver lite tips.

Jag har kollat med en köksluck-/dörrmålarfirma och det skulle kosta 650 kronor per dörr att få dörrarna vita. Resultatet lär bli bra - helt slätt och slitstarkt.

Ett billigare alternativ som vi funderar på är att måla dörrarna själv med svamproller etc. Vilket sorts färg bör användas och vilket underarbete behöver göras?

Hur blir resultatet jämfört med att lämna dörrarna till målarfirman?
 
Om ni ska göra det själva skulle jag rekommendera att grunda med en alkydfärg och sen stryka färdigt med en vattenbaserad färg. Alkyden skulle jag använda för att det kan bli konstiga genomslag på just gabondörrar.

Resultatet beror på hur duktig man är på att att måla snickerier, men räkna med att det kommer synas strykränder. Ni kan använda alkyd som färdigfärg om ni känner er osäkra på snickerier men jag vill egentligen inte rekommendera att måla med alkydfärg alls inomhus och det pga lukten.
 
När jag brukar måla luckor och dörrar så använder jag mig alltid av Jotun´s Lady-färg. Den är helt suverän att just rolla och det syns inte att den är rollad. Färgen flyter som ut och ser nästan ut som sprutlackerad. Jag brukar använda mig av en roller som är ganska tunn, alltså inte så tjock ludd.

Först brukar jag slipa dörren lätt så att det blir en aningen uppruggad yta. Inte mycket men att man inte känner att den är len. Sen brukar jag ta en greppgrund och slipa av den en aning när den torkat. Sist 2-3 lager med lady-färgen.

Lycka till!
 
Just det!

Angående svamproller så är det en smaksak, jag som målare ser direkt om ytan är rollad och tycker inte att den apelsinskalsaktiga ytan är attraktiv utan det ser bara amatörmässigt utfört.
Men det är inte jag som ska se dörrarna, så är ni inte detaljkänsliga så skulle jag nog rekommendera att rolla dem eller ännu hellre släta med pensel efter rollningen.
 
Tack för era tips.

Jag kommer förmodligen göra ett försök enligt Pockes instruktion på en dörr för att utvärdera. Går det åt skogen får jag lämna in dörranra och ta kostnaden...
 
650 kr per dörr för målning på gabondörrar !
Varför inte köpa nya innerdörrar istället, är det t.e.x swedoor variant med s.k. snap-in gångjärn kan du byta
dörr mycket enkelt (utan tjafs med karm etc).
Finns färdiga dörrar för <600 spänn på byggvaruhusen.
Kolla in www.swedoor.se och "byta innerdörr själv".

harebra
/Orso
 
Ta en titt på trösklarna inna Du byter dörr.
Är trösklarna mycket slitna?
Kan man byta trösklarna - eller måste man byta karmen

Och en fråga till:
Är det rätt att bryta 60-talsstilen? Kanske bättre att behålla gaboon-stilen och renovera dörrarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.