Hej!
Vi håller på att renovera vår råkällare. I nuläget är det mintgrön puts på väggarna. Har tänkt att skrubba väggarna och sedan måla dem. Någon som har tips på bra färg för källaren som släpper igenom fukt?
Tycker ni man ska måla med pensel/roller eller färgspruta?

Mvh
Åsa
 
Silikatfärg
 
Hej
Hade valt en diffusionsöppen färg som silikat. Problemet är att är det inte målat med silikatfärg så måste du skrapa ner all färg om du ska måla med silikaten.
Men du får ett resultat som komet hålla länge.
Men svårt och säga exakt utan att veta mer.
 
Färgen som det är målat med sedan tidigare är riktigt gammal, säkert från 50-talet. VAd händer med silikatfärgen om man målar på gammal färg som inte är silikat? Fäster eller täcker den inte då?
 
Den fäster inte.
 
När jag nyligen rev ner ett par lager tapet i vår källare, fick jag tipset av min färghandlare att använda en helmatt väggfärg istället (i mitt fall alcro Kashmir). Nu har inte vår källare några som helst tendenser att bli fuktig (ens efter 50 år med papperstapet ovanpå vinyltapet), så det är möjligt att det inte fungerar lika bra i ditt fall.

Han så i alla fall att silikatfärgen i och för sig hare något bättre fuktgenomsläppning, men är dyrare och innehåller svampdödande medel. Om det sistnämnda spelar någon faktisk roll är jag inte kemist nog att avgöra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.