Jag skall flytta in i en lägenhet med gamla slitna tapeter. Flera är strukturtapeter och jag vill måla väggarna men INTE ha kvar strukturen.

1. Om strukturen inte går att riva av, vad gör man då? Tänker mig att man försöker ta ner tapeten. Men går det att få ner bara yttersta tapetlagret? Det är en gammal lägenhet, så det lär finnas fler lager... Börjar man blöta så lär väl de undre också börja lossna?
Detta problem gäller väl även för släta tapeter som sitter löst antar jag.

2. Om man tar bort alla tapetlager- vad kan jag vänta mig att komma ner till då och hur hanterar jag det?

Andra tips för målning i denna tapetserade lägenhet mottages också gärna tacksamt!
 
Av egen erfarenhet brukar det vara sådär att riva tapeter. I den bästa av världar lossnar det elaka strukturlagret fint och enkelt. I verkligheten har någon limmat dåligt så att även baksidan följer med. Resultat: en vägg som ser ut som en nyplöjd åker om våren.

Hur åtgärda?

1. Spärrlimma hela väggen med vävlim utspätt med vatten. Jag har kört ca 50/50 men det finns säkert andra skolor. Sen spackla alla ojämnheter med LH spackel (de flesta märken har röda lock på denna typ). Du kan måla på detta, men bäst är att sätta s.k. målarfilt/microlite, en väv utan struktur som gör att ytan blir mycket tåligare.

2. Blöt ner alla tapetlager och känn att du tar ansvar för lägenhetens långsiktiga status ;D. Kan ta lång tid och kort tid och är otroligt trist. Vad du hittar under är svårt att säga, beror på när huset är byggt och vad som skett sedan dess. Nyare=gips. Äldre stenhus putsade väggar. Äldre trähus panel ev. med masonite eller treetex.

Kommer du någon vart med detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.