Hej!

Nu ska jag ge mig på mitt nyköpta hus. Har ett hus från 1900, hel källare, det känns att det är fuktigt, har köpt en avfuktare som jag ska koppla in.
1. Hur länge behöver den stå innan jag kan måla väggarna?
Tänkte måla med silikatsfärg för att fräscha upp.
Har bara tvättstuga i källaren och ett snickar-rum.
2. Kan man lägga klinkers på ett gammalt fuktigt källargolv för att få det lite fräschare???....och kan man ha värmeslingor då?
Eller är det bara bortkastade pengar?..
Vill använda min källare för lite hobbyverksamhet som tex oljemålning, akvarellmålng och snickeriarbete...
Andra tipsm på hur man fräschar upp en grå betongkällare????

Mvh Nip
 
Ett tips är att hålla en lämplig temperatur vilket för vår del är 20 grader. Sjunker temperaturen neråt 16-17 grader tycker jag att det genast känns råare och mindre ombonat.
Och klinker på golvet är ett snabbt sätt att få det snyggare, men tyvärr inga värmeslingor generellt utan isolering och kapilärbrytande skikt. Vi har brutit mot den regeln när vi gjorde en mindre dusch/toalett rum på ca 5m2 utan problem. Efter 15års användande bytte vi försäkringsbolag som gjorde en kontroll av huset och gjorde diverse fuktmätningar i huset utan att hitta något under en timmas krypande i källare och på vind.
På vissa golv har vi flytande trägolv av tunn modell som blev lagda när Kärs kom ut med sin Linneamodell, tyvärr inte klickvarianten så att man skulle kunna lyfta och titta hur det ser ut efter 10år (lagda med plast+foam). Du skulle här kunna komplettera med en platonmatta.
Men varje källare är individuel beroende hur den är gjord och dess yttre förutsättningar.
 
Om det bara är detta du skall använda källaren till, så kanske kombinationen klinker + tofflor är en kandiat?
(Värmeslingor känns inte övertygande utan att bila upp och isolera, i dessa tider)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.