Håller på med att snickra nya grindar(som ska vara utomhus), dessa kommer att vara i hyvlat virke.
Vad ska man använda för färg? Fönsterfärg? Eller vad är bäst på hyvlat virke utomhus.
 
Linoljefärg för utomhusbruk.
 
Färg fäster dåligt på hyvlat så jag skulle föreslå en Täcklasyr som inte är så omständig att underhålla om det går åt pipan. Slipa av ytorna först så att du får en bra inträngning.

Du skulle kunna testa med en lösningsmedelsburen oljefärg, om du hittar någon sådan, spädd 20% första strykningen men jag tror mer på Täcklasyren.
 
  • Gilla
Klipparn2 och 1 till
  • Laddar…
Linoljefärg ska väl helst målat på hyvlat enligt vad jag har förstått. Jag har just målat hyvlade golvplank med äggoljetempera och det fäste hur bra som helst. Det finns även blandningar som passar bra utomhus.
 
  • Gilla
L-EN
  • Laddar…
Klart det går att måla hyvlat även med ex oljefärg / fönsterfärg utan problem. Använd grundolja som du sebran grundar på så blir det bra inträngning
 
Det är bara riktig Linoljefärg som fungerar. Har provat allt och Linoljefärg är överlägsen.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Min erfarenhet så här långt indikerar också linoljefärg som det minst dåliga alternativet för utomhusmiljö.
Det är enklast och bäst. Både att måla och att underhålla. Inget skrapande och inget klydd med särskilda grundoljor eller grundfärger vid underhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.