Vi har putsat och fixat husgrunden. Nu ska den målas grå. Frågan nu är: Finns det bra billig färg för murad grund som inte kostar miljarrder??
Kan man kanske till och med blanda ihop själv?
Tacksam för tips! :)
 
Sockelfärg borde väl funka!
Jag målade runt 150 kvm hus, ca 30 cm sockel. Täckte med en målning, gick åt mindre än en 3-liters burk, så då är det väl rätt ointressant vad den kostade? Det har jag för övrigt glömt.. :)
 
Sockelfärg blir nog bra men mycket pengar. Min "sockel" är 2.30 runt halva kåken..... Det kanske är det enda som finns?
 
Vi håller precis på med samma sak.Vi har köpt Beckers sockelfärg på Coop bygg,säljs i 3 liters hinkar för ca 270 kr/hinken (inte speciellt dyrt enligt mig)...
Det är en vattenbaserad latexfärg,har funkat perfekt!Har fått måla 2 lager,vi har sockel som är ca 1 m hög då vi har 40-talshus...Köpte 3 hinkar som kommer räcka gott å väl,då ska vi dessutom måla vår trappa och källarnedgång....Så ett bra val enligt oss :)
 
Det verkar ju kanon! De trelitersburkar jag har sett har ju samtliga kostat runt tusenlappen..
 
hej jag målade oxå med beckers sockel färg,den är väldigt dryg.
 
även jag har målat med beckers sockelfärg, för ca 3 år sedan. Notera att det är en tät färg så har du fukt i väggen (vilket inte är helt ovanligt i sockeln) så binder den fukten och färgen spricker förhoppningsvis... Jag har målat om och bättrat varje år sedan nymålning - färgen är inte bra!

Fasaden är målat med silikatfärg för 10 år sedan,ser fortfarande riktigt bra ut. Måla med en öppen färg i sockel, bind inte fukten.
 
Ojojoj, måste vara en diffensionsöppen färg som andas! Helst Silikat eller Silikon men funkar även med en öppen modifierad oljefärg.
 
Jag läste att det finns diffusionsöppna latexfärger nuförtiden. Jag tyckte det verkade konstigt först, men reviderade min uppfattning när jag läste om hur det funkar. Just nu kommer jag inte ihåg vilken sajt det var.... Det var en oberoende sajt som gjort prover och förklarade hur det funkade tekniskt sett. Jag lovar att återkomma med adresseen dit! De skrev i alla fall att det är väldigt stor skillnad på latexfärger inbördes. En del försluter helt, medan andra faktiskt är öppna. Kemisterna ligger tydligen inte på latsidan för att ge oss nya bra produkter.
Vi målade i alla fall med sockelfärg från Beckers och det blev snyggt och vi är nöjda just nu. Den som lever får se...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.