Hej

Vi har bestämt att vi ska måla vårt hus vitt som idag är omålat. Fasaden består av tegelvägg + 10 cm träullit isolering + puts från Finja. Huset har stått omålat i cirka 4 år, ingen påväxt av något. Fasaden suger lätt upp fukt men avger också lätt fukt. Därför är det såklart enormt viktigt att ytan är diffusionsöppen.
Jag har tagit fått offert från tre olika företag som rekommenderar olika produkter och tillvägagångssätt. Detta gör mycket förvirrad och osäker på vad jag ska välja.

De färger som kommit på tal från målare är.
Beckers Kivisil, 2 strykningar med primer i första strykningen.
Flugger Fasad Impredur, 1 strykning primer, 2 strykningar färg
Caparol AmphiSilan W NQG, 1 strykning primer, 2 strykning färg

Sen har min föräldrar även rekommenderat SkalCem 100, som det varit nöjda med.

Dessutom rekommenderar vissa målare att vi ska använda grön-fritt och andra inte.

Tacksam för kloka tankar hur jag ska välja i denna djungel.
 
Har nu även fått tips kring en färg som heter Keim Granital vit.
 
Hej joehjo,
Även om du inte ser några påväxter så måste putsen rengöras efter 4 år obehandlad...
Jag skulle högtryckstvätta väggen försiktigt och borsta av den med rotborste eller piassavakvast.
Måla sedan med silikatfärg - t.ex. Keim Granital eller Webers "weberton 303 silikatfärg".
SkalCem 100 är en cementbaserad färg som också har bra genomsläpplighet, och målar du vitt så skall det inte finnas risk för kalkutfällningar som annars lätt blir på en cementbaserad färg!
Vad är väggen putsad med för hållfasthet på bruket?
https://www.se.weber/produkter-och-...bruk/putsfarg-ytputs/weberton-303-silikatfarg
 
  • Gilla
joehjo
  • Laddar…
Stor tack för ditt svar. Det är antingen FINJA KC Putsbruk C 0-1 eller FINJA Puts&murbruk C 0-3


 
Har du inte krympsprickor i putsen så är det troligen 0-3 ;)
Jag skulle använt silikatfärg...
 
Troligen FINJA Puts&murbruk C 0-3
 
Stort tack för ditt svar!
 
  • Gilla
LyckeKonsult
  • Laddar…
Har även tittat på Keim Purkristalat? Vad är skillnaden mot Granital?
 
Purkristalat är en tvåkomponents, ren silikatfärg - du blandar pigment och slikatfixativ i samband med målningen - det är inte en kyrka från 1600-talet du skall måla... :crysmile: använd Granital eller weberton ;)
 
Tack! Det finns ju även variant som heter Granital Grov, låter bra att det reparerar små sprickor. När det regnat ordentligt kan jag se mönster i form av linjer (tunna sprickor tror jag) ut i fasaden från fönster och liknande. Det är inget som syns annars. Bör man måla båda strykningarna med grov då kanske.
 
Hej

Väcker denna gamla tråd till liv då jag är i en liknande situtation men ännu inte putsat huset. Jag har byggt en friggebod med träullit som putsbärare (70mm skivor). Beijer rekommenderade rödgrund och sen weber 340+342, dels så blir det ganska dyrt att putsa huset 2 ggr och tar även väldigt lång tid då jag ska göra det själv.

Jag har kikat lite på finjas produkter men hittar ingen rekommendation för just träullit på deras hemsida. Vilken produkt är lämpligast för träullitväggar ? Antar att grundarbetet bör utgöras av rödgrund samt putsnät. Är det puts och murbruk C 0-3 som verkar använts ovan som är det lämpligaste eller kan det vara en tanke att använda deras fiberarmerade putsbruk ?

Jag har tänkt måla väggen sedan, troligtvis med en silikonemulsionsfärg då jag tycker det funkat bra på vårat hus.
 
Claes Sörmland
L Liljeros skrev:
Hej

Väcker denna gamla tråd till liv då jag är i en liknande situtation men ännu inte putsat huset. Jag har byggt en friggebod med träullit som putsbärare (70mm skivor). Beijer rekommenderade rödgrund och sen weber 340+342, dels så blir det ganska dyrt att putsa huset 2 ggr och tar även väldigt lång tid då jag ska göra det själv.

Jag har kikat lite på finjas produkter men hittar ingen rekommendation för just träullit på deras hemsida. Vilken produkt är lämpligast för träullitväggar ? Antar att grundarbetet bör utgöras av rödgrund samt putsnät. Är det puts och murbruk C 0-3 som verkar använts ovan som är det lämpligaste eller kan det vara en tanke att använda deras fiberarmerade putsbruk ?

Jag har tänkt måla väggen sedan, troligtvis med en silikonemulsionsfärg då jag tycker det funkat bra på vårat hus.
Det enkla svaret är nog det vanliga, följ tillverkarens instruktioner. Det är inte det att det inte går att göra på annat sätt men instruktionerna ger vid handen att just den lösningen som beskrivs garanterat kommer att fungera. Här är Träullits instruktion för putsning av fasad. Den är föredömligt detaljerad:

https://www.traullit.se/wp-content/...-arbetsanvisning-puts-pa-vaggar-av-traull.pdf

Maxit puts har också en särskild instruktion för Träullit:
https://www.traullit.se/wp-content/uploads/2013/09/20080909101149737.pdf
 
Jo har kikat på Träullitinstruktionen ett par ggr, dom nämner där att man ska göra enligt respektive tillverkares instruktion vilket varit svårt att finna. Men kommer kanske inte inte ifrån att göra dubbla påslag. Rekommendationen jag fick från Beijer var från deras fasadavdelning för företag så känns som dom bör ha koll. Weberprodukten verkar vara något liknande det som rekommenderas från Träullit så förutom att det är fiberarmerat verkar det vara motsvarande B+C bruk. Frågan är då om det är bättre att använda fiberarmerade produkter eller om man bara ska gå på det som rekommenderas i instruktionen? Jag kör hellre på Finja då dom är väsentligt mycket billigare.

Beijer rekommenderade även rödgrund vilket inte nämns i Träullitinstruktionen, kan det vara en idé eller gör det ingen nämnvärd skillnad ? man har ju inte fogar på samma sätt som en murad väg på träullitväggar...

Finns det någon återförsäljare för Maxit till privatkund ? lyckades inte finna det men dom verkade ha intressanta produkter. (Hittade detta själv då det verkar vara så att Weber köpt upp maxit)

//Jimmy
 
Redigerat:
Weber är Maxit efter att Saint-Gobain köpte det...
Du behöver inte grunda med Rödgrund men näta och putsa 10 mm B-bruk och 10 mm C-bruk.
Efter som det ändå kommer att spricka mellan träullsskivorna så spikriv ytan så syns inte sprickorna så tydligt.
En slätputsad och målad yta blir rutig - som om någon ritat rutor med blyerts.
Och använd silikatfärg!
B- och C-bruk blir mycket billigare än 340 och 342 och det behövs inte på träullsplattorna...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.