Jag har hängrännor från 90-talet som flagnat på endel ställen där man ställt stegen genom åren och lite tråkigt kring fästena.
Min tanke var att rolla eller pensla mina vita hängrännor med en vit färg. Jag laser att biltemas lackfärg ger en stark och bra yta:
Ger en fyllig och slitstark yta med suverän utflytning och jämn glans. Genom den anpassade viskositeten även lättapplicerad på vertikala ytor. Innehåller aktiva rostskyddssubstanser som ger enklare form av rostskydd. Om inte endast ett temporärt rostskydd önskas, grundmåla med rostskyddsprimer. Metallfärgen flyter ut till en jämn och hård yta, varför den med fördel kan användas även vid sprutmålning av snickerier inomhus.

Funkar detta bra?
 
Det borde i alla fall bli snyggare. Men om du ändå målar om hängrännorna - varför inte välja en lite roligare färg? Kopparfärgade hängrännor hade jag tyckt varit läckert i alla fall.
 
pelpet skrev:
Det borde i alla fall bli snyggare. Men om du ändå målar om hängrännorna - varför inte välja en lite roligare färg? Kopparfärgade hängrännor hade jag tyckt varit läckert i alla fall.
hehe nja de skulle nog inte passa mitt hus men vit fungerar bra igen =)
 
Jag målade våra hängrännor och stuprör förra sommaren och köpte en vanlig metallfärg på Bauhaus. Jag tvättade av med yes och vatten först och färgen sitter kvar än i alla fall :)

Jag körde med två penslar, dels en vanlig och en elementpensel för att komma åt mellan hängrännan och fotbrädan. Målade om från brunt till silver (aka. aluzink) och fick göra två strykningar.

Biltemas svarta lackfärg har jag använt på våra plåtdetaljer på taket tidigare och på några lyktstolpar och den färgen funkar fint. Har nog suttit där i säkert 5 år nu och ser inte sliten ut.
 
okej, later ju bra. Jag köpte deras vita matta lackfärg då jag inte behöver glansen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.