Hej

Vi har en knappt 2 m hög ligusterhäck mot våran granne.
Häcken är ca 80% brun och 20% grön.
Grannen vill inte plantera en ny häck då det kommer att ta några år innan den skyddar mot insyn.
Finns det någon möjlighet att måla häcken grön?
Finns det någon sådan produkt?

/Jo
 
mig veterligen är det bara 29 mars idag, du får vänta tills första april
 
Jag tvivlar på att det finns någon sådan produkt (eller att den i så fall, om det finns, inte skulle skada häcken). Ett alternativ för att bättra på rent visuellt under sommaren kanske kan vara att så snabbväxande klätterblommor? Det kan säkert vara bra att fråga på plantskolan där du köper fröerna, så att häck och blommor trivs någotsånär ihop.
 
janwide
De målar ju gräsplaner när fotbollsmatcher ska sändas i TV och planen är kass. Så kanske din fråga inte behöver vänta till 1:a april. Tråkigt bara om du måste måla om häcken varje gång det regnat :surprised:)
 
Modig skrev:
Ett alternativ för att bättra på rent visuellt under sommaren kanske kan vara att så snabbväxande klätterblommor? Det kan säkert vara bra att fråga på plantskolan där du köper fröerna, så att häck och blommor trivs någotsånär ihop.
Nej - liguster ska definitivt inte kompletteras med något annat - då kommer den att må jättedåligt. Den kräver ljus och näring utan någon annan konkurrens. I maj tänder den fint och du slipper tänka på första-april-målning.
 
yonna skrev:
Nej - liguster ska definitivt inte kompletteras med något annat - då kommer den att må jättedåligt. Den kräver ljus och näring utan någon annan konkurrens. I maj tänder den fint och du slipper tänka på första-april-målning.
Det ante mig att alla växter kanske inte trivs med sällskap. Vad bra att du hade koll yonna!
 
Häcken har INTE tänt fint på 2 år, så den möjligheten är nog obefintlig :(.
Hade också hört att dom målar gräset (därifrån min idè).
Finns det verkligen ingen bra häckfärg?????
Kanske en affärsidé för oss med svarta fingrar.
 
Haha! Jag kan tänka mig minen på grannarna när du far runt med en färgspruta och lackar häcken! :D :x

Färgen, Om den finns lär ju inte vara gratis.
Gratis eller i alla fall billig är ju hästskit! Prova att ha ut sånt och sen vattna enligt konstens alla regler.
 
Har häcken skötts ordentligt dessa år dvs klippts 2 ggr/säsong? Eller har ni varit alltför rädda om häcken så att ni inte vågat klippa den ordentligt? Ligusterhäckar är alltid helt risiga inuti - det är bara ytskiktet som är grönt. Kan det vara så att det finns alltför mycket döda grenar i den?

Vad jag förstår är det en gemensam häck. Kan du testa och skära in den på din sida och försöka finna livskraftiga grenar som tänder och ger nya skott?

Ett grymmare - och antagligare vettigare - alternativ är att skära ner den till ca 30 cm höjd, ogräsrensa ordentligt och fylla på med kompostjord och vattna. Eftersom rotsystemet bör vara välutvecklat går det mycket snabbare att få upp häcken på detta sätt än att sätta ny häck.
 
Vi har endast bott där 2 år och den var risig när vi flytta dit.
Vi har iallafall aldrig klippt den.
Har väl varit rädd för att klippa bort det lilla gröna som finns.
Häcken är gemensam, men man kan ju testa och klippa in den på våran sida.

Våran häcksida vetter åt norr och grannens således åt söder.
Så deras sida är lite grönare än våran.

Ska man klippa ända in till stammen?
Ska man klippa alla grenar eller behåller man dom som är gröna?
 
Om du inte klippt din sida på flera år är det fullt förklarligt att den ser risig ut - och värre kommer den att bli! Ta en sekatör och försök gallra bort de grenar som känns helt döda. Klipp inte intill stammen utan en bit ut så att grenen kan få möjlighet tända på flera ställen. Klipp ner de grenar som är gröna - där vet du ju redan att grenen lever.

Jag förstår att du är orolig och vankelmodig. Liguster ska tuktas ordentligt för att bli snygg. Egentligen skulle jag råda dig till att be ett proffs försöka rädda häcken på din sida. Beskärningen bör ske nu i maj - går du tillräckligt hårt åt den blir den antagligen bättre i sommar och då är det viktigt att du går över den ytterligare en gång till denna säsong.

Men det här förfarandet är naturligtvis inte optimalt. Synd att du inte har södersidan ... Har du diskuterat fullständig nerskärning med grannen? Hur ser den ut på deras sida? Har du några bilder?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.