Hej,

Jag har köpte 3st utomhus väggarmatur för väggmontage som jag ska ha på några stolpar på altanen. Rätt dyra ska tilläggas. Armaturerna är IP65 och levereras därför med 30-40cm förmonterad gummikabel som inte verkar gå att byta. Tanken har varit att borra hål i stolparna så att kabeln kommer in bakifrån på armatuerna för att sedan klamra kabeln till närmaste dosa på baksidan. Men... stolparna är vitmålade och förmonterad gummikabel svart. Att klamra vart kabel på vit stolp känns lite... meh.

Vad säger vi om att måla en gummikabel? Jag vet att fast monterad gummikabe inte är helt OK. men det rör sig om en LED-armatur på typ 3W så jag är inte direkt orolig för dålig kylning på kabeln ;)

/Styrman_Jansson
 
tommib
Det är inte kylningen som gör att man inte ska montera gummikabel fast. Montera den bakom ett kabelskydd av metall istället. Det är inte heller rätt men det är lättare att måla kabelskyddet och du kan lossa det om du ska byta kabeln. Eller så bygger du stolparna i två delar och fräser ett spår i mitten för kabeln...
 
Mikael_L
Föreskriftsmässigt finns det inga problem med att måla kabeln, ja så länge det inte är något så aggressivt att det skadar kabeln, men sådan färg går nog ej att finna. :)

Ditt problem lär nog snarast bli att finna en färg som fastnar och håller sig kvar på gummit.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Första gången jag hör talas om dylik lampa vars anslutningskabel inte går att byta så nu blev jag nyfiken på vad detta kan vara. Den är nog inte egentligen avsedd som "dekorationslampa" på altanen?
 
Gummifärg Plasti Dip
Vit-Plasti-Dip_14182.jpg ?
 
Den enda invändningen mot att måla kabeln Jag kan se är att den då inte tydligt syns. Kan det vara en risk om den inte syns?
Om den sitter vid en plats där man kommer att framföra skärande verktyg är det ett problem. Och Jag kommer lite snabbt bara på då den den ligger vid en häck som klipps eller nära en gräsmattekant som trimmas.

Detta lämnar Jag till TS att bedömma
 
Redigerat:
Varför går det inte att byta kabel?
Är det omöjligt att öppna armaturen?
 
Måla som du vill.Det avgör du själv!
 
Det finns vit krympslang (bla ELFA) men krymp den på plats, blir väldigt styvt.

Protte
 
Bo.Siltberg skrev:
Första gången jag hör talas om dylik lampa vars anslutningskabel inte går att byta så nu blev jag nyfiken på vad detta kan vara. Den är nog inte egentligen avsedd som "dekorationslampa" på altanen?
Det tror jag nog den är. Den är nog snarare lite överkvalificerad. Anslutningskabeln ser ut att vara silikonad fast, men visst kan det gå att byta. Men man testar inte gärna på en armatur för 2k. Det står dessutom "sealed and pre-wired" om den. Det rör sig om följande armatur;
http://www.simes.it/en/catalogue/codice.php?id=1903

De större modellerna ser ut att gå att byta kabel på.

Det poängteras i manualen att hårda eller armerade kablar inte får användas då det kan äventyra ip-klassen. Nu tror jag inte det är någon fara för jag behöver inte ip65 under altantaket.

Tack för tipsen. Det får nog bli lite färg alt. Krympslang på kabeln.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.