Bauhaus säger att det ska funka att man grundar med vattenbaserad grundfärg och sedan vanlig fälg ovanpå det. Putsen blir inte särskilt varm, eldade på ett par timmar och det var ok att sätta handen emot putsen, no problems.

Hur varmt tål egentligen vanlig vattenbaserad grundfärg för vägg. Vi använder Nordsjö Grund+ i vanliga fall och tänkte köra med den. Törs man? :)

2013-06-18 22.34.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har målat en ganska likvärdig spis med vanlig väggfärg (Sadolin). Har inte blivit mycket eldande i den men än så länge syns det ingen förändring på färgen. Ytan blir väl inte mycket varmare än om solen står och lyser på en väggyta så det bör ju inte vara några problem.
 
tronen skrev:
Hur varmt tål egentligen vanlig vattenbaserad grundfärg för vägg. Vi använder Nordsjö Grund+ i vanliga fall och tänkte köra med den. Törs man? :)
Det bästa är att måla med silikatfärg. Då behöver man inte oroa sig ens om temperaturen blir uppåt 80 grader. Latexfärg ska tydligen fungera, men kan gulna. Har ingen erfarenhet med latexfärg på varma konstruktioner, men silikatfärg kan jag gå i god för.
 
Målade vår med vit matt latex takfärg. Ser som ny ut efter 1 år.
 
Kunde du hålla handen på så är det inga problem att måla med vanlig vägg- eller takfärg.
 
Även om värmen inte är ett problem bör man nog tänka på att ha en färg som andas bra (i regel matt istället för blank), gärna silikatfärg, så att fukt som vill ut från putsen inte gör att färgen flagar. Min högst amatörmässiga slutsats.
 
Silikatfärg kan avge stygga ämnen vid upphettning men det kanske krävs högre temp?
 
Roundup skrev:
Även om värmen inte är ett problem bör man nog tänka på att ha en färg som andas bra (i regel matt istället för blank), gärna silikatfärg, så att fukt som vill ut från putsen inte gör att färgen flagar. Min högst amatörmässiga slutsats.
Tunn puts på en eldstad ska inte inte behöva "andas" så länge den har fått genomhärda innan målning. En vanlig matt väggfärg i 2 strykningar fungerar alldeles utmärkt.
 
En skorstensmur som eldas lite sporadiskt och säsongsvis kan nog samla på sig lite fukt som vill ut när den väl blir uppvärmd igen. Men det är bara lite tankar kring varför färgen på min skorstensmur började flaga där, fast det var där det blev riktigt varmt.
 
Roundup skrev:
En skorstensmur som eldas lite sporadiskt och säsongsvis kan nog samla på sig lite fukt som vill ut när den väl blir uppvärmd igen. Men det är bara lite tankar kring varför färgen på min skorstensmur började flaga där, fast det var där det blev riktigt varmt.
Inte helt tokiga tankar ska tilläggas. Lite OT: Var det en gammal mur eller nygjord?
 
Det var en murstock från -75, på den murade kåpan ovanför eldstaden.
 
Hmm. Då skulle jag tippa på 1. gammal kalk eller limfärg 2. mjukt kalkhaltigt eller poröst bruk 3. damm eller avlagringar på ytan, som anledningar till att färgen flagar.
 
Det var några lager murfärg, så jag tror det blev för tätt till sist. Det lossade i "flak" från murbruket/putsen. Problemet löstes genom att jag kapade bort öppna spisen (lite drastiskt kanske men avkapningen var av andra skäl), sen putsade jag om med gipsputs som hållt sig vitt några år nu utan målning. Men när det blir dags att måla blir det silikatfärg, om inte annat för att jag har en massa sånt hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.