Hej alla glada renoverare/byggare!

vi är mitt uppe i en totalrenovering där i princip allt behöver göras. Vi har tagit in totalentreprenad för själva jobbet men ska ju välja material, färg mm. I vardagsrummet har vi en öppen spis med ett gnistskydd på golvet av sten. (Se bild). Vi är inte särskilt förtjusta i färgen och undrar nu helt enkelt - kan man måla stenen? Med vilken sorts färg i så fall? Tänker att vi kommer ha ett sånt där skyddsgaller i själva spisen när vi eldar också.
 
  • Öppen spis med vitt och rött tegel och mörkt gnistskydd på ett trägolv i ett renoveringsbehovande rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog inget bra att måla det, fäster inget bra, det kommer kanske att lossna i flagor. Gnistskydd i all ära, alltid kommer det något ner och bränner små svarta prickar på en färg. Det obrännbara ser ut att ligga högre än golvet, är det betong eller stensättning, kanske går att ta bort och lägga nytt som passar. Ni renoverar ju i alla fall, så lite till gör nog inget.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Microcement kan nog bli snyggt.
Finns testkit att köpa med det mesta man behöver,
[länk]
tolkar jag det rätt att detta är ett material man lägger uppepå den befintliga stenen?
 
Hannalov Hannalov skrev:
tolkar jag det rätt att detta är ett material man lägger uppepå den befintliga stenen?
Yes
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Yes
Har googlat vidare nu och detta känns verkligen som rätt alternativ istället för att köpa en ny sten för många pengar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.