Har en gjuten platta i garaget sedan tre år tillbaka som jag tänkte måla. Har varit runt lite och de flesta rekommenderar en två-komponentsfärg. Denna kostar dock en hel del men jag har nu hittat (via bra rekommendationer) en färg hos Biltema som är betydligt billigare. Vill nu höra från fler håll att den är bra innan jag börjar. Önskar också veta om man skall göra något med golvet innan man målar det (har hört något om syratvätt) ? Jag har "sölat" lite väggfärg mm på golvet

Specifikation Biltema:

Halvblank, vattenbaserad 2-komponents epoxifärg, avsedd för målning av betonggolv inomhus, där det krävs en färg med god kemisk och mekanisk beständighet. Lämplig för t.ex. golv i garage, tvättstugor och förråd. Luktfri under målning och härdning. Räcker till ca 15 m², beroende på underlagets beskaffenhet. Bas och härdare säljs separat.
 
Inga som har målat sitt garagegolv i forumet ?
 
Jo då visst har jag målat garagegolvet.
Jag tvättade hela golvet med ammoniak först (det var halvmålat innan) och använde sedan någon färg som jag fått tag i genom ett företag som målar industrigolv med hård slitbelastning. Det var en tvåkomponents men vad det var minns jag tyvärr inte alls. Säkerligen var den ganska dyr med tanke på att de använde den. Luktade illa gjorde den också.
Färgen sitter bra (det var ca 10 år sedan) förutom där bildäcken rullar. Dubbar sliter bort hopplöst mycket färg.
Tyvärr inte mycket till hjälp för dig.
Lycka till!
 
Det du ska tänka på är att epoxifärg kan vara lågmonykulär, dvs att den lätt kan tränga in i huden och ge allergiska reaktioner. Så det är väldigt viktigt att man skyddar händer och all bar hud mot stänk. Då färgen inte luktar något så kan man tro att den är ofarlig.
 
Fick lite färg på handen när jag tog av mig handskarna. Har tvättat med tvål och vatten och hoppas att det ej är någon fara.Känner dock att slemhinnorna i halsen är irriterade trots att jag målade med garagedörren öppen.

Är det någon som vet om dessa typer av färger släpper igenom fukt (andas) ? Vad pratat man om för torktid (står anmärkningvärt nog ej på förpackningen) , härdningstid när det gäller tvåkomponentsfärg?
 
Härdningstiden varierar väldigt mycket mellan olika typer av färg och dessutom med temperaturen. Jag målade ett källargolv med tvåkomponentsfärg en gång och då var det väldigt noga när man la på nästa lager färg. Man skulle måla "vått-i-vått" som man säger. Fast det är inte vått, "vått-i-klibb" är en bättre benämning. Man skulle lägga på nästa lager efter mellan 8 och 12 timmar. Eftersom det var fyra lager (två färg+ två klarlack) så krävdes det en del planering.
 
Hej
jag har aldrig hört att man ska måla ett garagegolv om det finns risk för fukt! Det finns ifs en vattenbaserad 2 komp golvfärg som inte har lösningsmedelslukten.
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.