Jag har en nygjuten garageplatta. När de skulle slipa den så regnade det så mycket att det var omöjligt. Därför kom de senare och spacklade plattan. Hårt och jämt blev det. Nu till frågan... jag har hört att man inte ska måla på nylagd betong på någon månad... Blir det någon skillnad nu när plattan är spacklad?
 
vet inte om det är någon skillnad när den spacklats,men när jag frågade på färg till golvet i mitt garagebygge så sa dom på färgaffären att jag inte ska måla före 6 månader efter gjutning,så jag tror det är ingen skillnad att ni spacklat?dom räknade lite hastigt till mig,materialet till 32kvm golv skulle gå på över 6000kr,inklusive allt från rengöring till rollers:(..och hur blir det,blir det halt med lite olja/vatten...?och då måste man ju lägga ut 2 mattremsor att köra på när man kör dubbat:rolleyes:
 
Huga, sex månader. Det var inte ett svar jag ville ha...

Jag har också hört talas om en färg som andas, kan man använda den tidigare då tro???
 
Nu har jag fått reda på hur det ligger till...

Man bör låta en nygjuten platta ligga och "andas" en stund innan man målar, upp till tolv veckor kan vara bra beroende på typ av platta, mark, klimat etc.

Men

Man kan måla tidigare om man målar med en färg som inte är diffusionstät (vad jag har förstått så betyder det ordet att färgen också andas).

Precis så tänker jag nu göra. Verkade inte bli heldyrt heller, två strykningar a 25 kvadrat skulle rycka loss på ca 1300 pistoler. Nu är mitt golv nästan 30 kvadrat så jag får ju förmodligen köpa dubbel sats. Enligt utsago ska det bli tillräckligt hårt för vanliga garagesysslor. Ska jag ha tyngre lekar för mig så får jag nog måla fler ggr.

Färgen köper jag hos Epotex och den heter NM Golv 50 Super.

Här är en länk ifall det är fler som har haft samma funderingar som jag.
http://www.epotex.se/page/142/166/38
 
Epoxy låter inte som en diffunderbar beläggning.
dryga 50-lappen för en liter färg låter också väldigt billigt.
ÖB säljer en komponentsfärg. Är det den som du tänker på?
 
Mitt golv är nu målat, det kostade under 1300 rixdaler för två strykningar, och då blev det ändå lite över. Behövde inte köpa dubbel sats. Golvet är busfint, blankt och lättstädat. Jag kommer köpa ytterligare en omgång till våren och stryka på ett par lager till då.

Satsen vi köpte bestod av två hinkar, en hink med fyra kg färg och en hink med fem kg härdare. Blandade hälften hälften ungefär, och strök ut (första strykningen spädde man dessutom med tio % vatten). Övrigt material gick inte på speciellt mycket pengar, ett par rollrar och en pensel gick åt.

Jäkligt bra service från försäljaren också, förklarade precis hur det skulle gå till, han var noggrann och metodisk, hade gott tålamod med våra frågor och bjöd dessutom på en extra "blandhink".

Om någon vill ha ett blad med lite tekniska data på färgen så hör av er till mig så mailar jag den.

Och för att svara på ornet's fråga, nej, det var ingen enkomponentsfärg från ÖB. Färgen köptes på Epotex som jag skrev i ett tidigare inlägg. Priset är heller inte bluff.
 
Kanon, då kan man va nöjd:)
 
Japp, jag är busnöjd. Men jag kommer stryka en eller ett par ggr igen till våren. Mest bara för att för att få känslan av att det är nytt och fräscht igen... :surprised:
 
Nymålat kan ge ett beroende:D
 
Verkar ju bra det där. Har också ett ganska nytt garage med en obehandlad platta som jag tänkt ta tag i nånon gång..:rolleyes:
Dessutom bor jag i närheten av epotex så det var ett bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.