Ska måla garagegolvet, 37 kvm, med epoxyfärg, inköpt Hagmans Golvfärg EP-V. Garageplattan gjöts för ca 5-6 mån sedan, den blev väldigt slät bortsett från några småsprickor som jag tänkt spackla igen.

Läst att det bildas en betonghud som behöver slipas ner för att epoxyn ska fästa.
Jag va iväg och lånade en golvslip som jag blev rekommenderad om. Diamantslip tyckte uthyrarna va överdrivet, va vet jag?, så jag fick hem den här grunkan som hade 3-4 stora slipstenar under sig, körde sakta men säkert över hela plattan
Ett nyslipat garagegolv med tydliga slipspår och en golvslipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen aning om det försvann nån hud, hur vet man det? Kan inte slipat många millimetrar.
Tyckte inte maskin tog så bra på vissa ställen heller, golvet närmast port och groventré har en mörkare nyans.
Obehandlat garagegolv med små sprickor och en golvslipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyslipat garagegolv med svag färgvariation och synliga småsprickor intill slipmaskin och värmepanna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oslipat betonggolv i garage med synliga sprickor och ojämn färgnyans, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Osäker på om jag måste göra om det eller om ja bara ska börja spackla å måla skiten. Så här ser sprickorna ut
Ett slätbetonggolv i ett garage med en synlig spricka som löper längs ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpt en liten burk hagmans epoxy golvspackel som bör komma imorgon
 
Har du slipat så är huden borta, det blir alltid en hud överst vid gjutning, ligger nästan lös, sprickorna spacklar du, om inte så rinner färgen ner och det blir som ormar på golvet
 
J jonaserik skrev:
Har du slipat så är huden borta, det blir alltid en hud överst vid gjutning, ligger nästan lös, sprickorna spacklar du, om inte så rinner färgen ner och det blir som ormar på golvet
Ok, tack! Gött, då bör den nog va borta.
Har köpt ljusgrå epoxi, är det risk att det mörkare partiet mot ingången till garaget där lyser igenom på nåt sätt?
Visst de är bara ett garagegölv så de är väl inte jättenoga. Men de är fort gjort å slipa ner den delen igen så det mörka försvinner om de skulle va så att de ser bedrövligt ut efter färgen kommer på
 
Nu kan jag inte betong men spontant tycker jag att du ser skillnad på var du fått bort huden och inte, om man tittar på bilden med sprickan ser det ut som att du kommit längre ner runt just sprickan och har en jämn grå ljusare ton.
 
Är inte färgen heltäckande då, golvfärger brukar vara det om det inte är en lasyrtyp , men troligtvis inte då det är betongfärg. se bara till att det är dammfritt , dammsugare och skurborste är bra, inget att snåla på i arbete
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu kan jag inte betong men spontant tycker jag att du ser skillnad på var du fått bort huden och inte, om man tittar på bilden med sprickan ser det ut som att du kommit längre ner runt just sprickan och har en jämn grå ljusare ton.
Just det ja va rädd för, väldigt flammigt på sina ställen
 
J jonaserik skrev:
Är inte färgen heltäckande då, golvfärger brukar vara det om det inte är en lasyrtyp , men troligtvis inte då det är betongfärg. se bara till att det är dammfritt , dammsugare och skurborste är bra, inget att snåla på i arbete
Jo de är den väl. aldrig målat med epoxi förut men läst om nån annan här på forumet som fick det flammigt. Men där var det nog fuktig platta som var misstanken iofs
 
Jag har lagt epoxi på mitt golv, blanda ordentligt, de skojar inte när de skriver sina blandningsanvisningar, jag snålade med blandningen på första lagret och då hinner färgen separera innan du målat klart.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har lagt epoxi på mitt golv, blanda ordentligt, de skojar inte när de skriver sina blandningsanvisningar, jag snålade med blandningen på första lagret och då hinner färgen separera innan du målat klart.
Åfan, tack för tipset! Får bli köksvågsprecision å skruvdragarn. Köpte en 10 kg hink, ska räcka till över 40 kvm två stryk har ja för mig så de borde gå bra å ta till. Spädde du med nå vatten första stryket? Gick de åt mer första än andra?
 
Syrabetning har väl potential att ge ett skrovligare golv?

Jag köpte min epoxi från epoxibutiken så det är inte säkert att man gör på samma sätt, men jag vill minnas att jag spädde med 10% vatten på första strykningen, allt enligt instruktionerna. Kommer inte ihåg om det gick mer eller mindre andra gången, troligtvis mindre.
Hade ett utrymme till som jag målade och där syrabetade jag istället för slipa, och hade en grov yta, där gick dubbla mängden färg mot den slipade ytan.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Vore det inte enklare att syrabeta golvet?
Det ser ut som du har en golvbrunn, då borde det vara ganska smidigt.
[länk]
Ja, jo.. funderade på det också. Men de landade på slipning, hade fått vänta ett dygn på att plattan skulle torka. Men de hade ju varit skit samma nu ändå eftersom inte en färg eller bygghandel i stan hade epoxispackel på hyllan så ja fick vänta likt förbannat
 
Har du tänkt att 10kg ska räcka till 2 strykningar?
 
Jag tror jag köpte 2x4.5kg till ungefär lika stort garage, och det räckte.
 
garvin garvin skrev:
Har du tänkt att 10kg ska räcka till 2 strykningar?
Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.