A
Har just skaffat ett hus där det sitter väv på alla väggar, känns inte som modern vävtapet, utan känns mer "papprig" på nåt vis. Huset är byggt 74, och den här väven är från då.

Min fråga är om nån känner igen det, och om det bara är att måla över?
 
Är det juteväv? Den är ingen höjdare att måla, måste nästan oljegrunda för att få stopp på suget i den.
 
Om den känns "papprig" skulle jag mer gissa på antingen s.k sjögrästapet alternativ lin på papper s.k Novalin.

Båda går att måla men som föregående inlägg påtalade så suger dom "som satan" och när det gäller sjögräs så förvånar det mig inte om du måste måla flödigt minst tre gånger för att få en snygg vägg. Annars blir det flammigt.

Det finns viss risk för krympning om det är textiltapet därför är det som föregående inlägg skriver viktigt med en alkyd baserad färg i första svängen.

Gamla 70-tals sjögrästapeter kan faktiskt bli ganska snygga målade. Strukturen blir ganska fin och lite ovanlig jmfr med dagens trender.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Om den känns "papprig" skulle jag mer gissa på antingen s.k sjögrästapet alternativ lin på papper s.k Novalin.
Novalin, Kinnasands linnetapet blir riktigt snygg när man målar på den! Vet av egen erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.