Jo det är så att det har byggts en hel del med telestolpar på tomten min. Dom har byggts liggandes och tar höjdskillnader som det finns en hel del av på min tomt...dessa skall bytas ut så småningom men det finns andra projekt som kommer att gå före så då var tanken att måla dessa stolpar svarta.
Vilken färg bör jag använda? Telestolparna är som sagt riktigt gamla och är säkert sorten som är behanlade med kreosot (tror jag). Stolparna kommer bara målas på den synliga sidan, jag kommer inte frilägga baksida och behandla den alls.
Så vilken färg eller liknande ska jag använda? Hoppas på svart slamfärg då den är överkomlig i pris för jag är inte sugen att slänga ut hur mkt som helst då det ändå kommer bytas ut en vacker dag.
Tacksam för svar / Höj
 
Slamfärg blir nog svårt då ytan på dessa oftast är alldeles för slät och hård.
Billigast och bäst är nog att ta Portlack från Vadstena färg. En 10liters går nog loss på kanske ca 500-600 spänn.
Då får du en tjär produkt dessutom.
 
Å då föreslår jag Skogstjära från ÖoB. Luktar gott.
 
Bra att du tänker byta ut dom, men gör det gärna nu. Stolparna är en miljöfara som hör hemma i en destruktionsanläggning, och inte i en trädgård.
 
Jo jag vet att stolparna inte lämpar sig för trädgårar eller i mitt fall billiga murar för höjdskillnader. Jag vill byta ut dom men inte mot vad som helst och vem vt när man ramlar på något prisvärt i rätt matrial.
Men slamfärg är bara att glömma då? Och iofs så verkar ju Portlack vara ganska billig också... skogstjäran får jag googla på.
Hur blir blir färgen då för en som inte vet? Klibbar den? Blir den lätt solblekt osv?
 
Ja glöm slamfärgen.
Portlacken blir svart och den torkar helt så den blir klibbfri, Tar säkerligen en bra stund nu på hösten när det är såpass kallt och fuktigt. Har den själv på stora ladugårds/maskinhalls portar i alla väderstreck förutom öster och dem håller fint.
 
Det finns/fanns en produkt som heter slipers-olja, som väl skulle passa.
 
Nu börjar det bli ett litet utbud iaf.
Får nog lura på det här över vintern för tåget har väl gått när det gäller målning utomhus. Är det något av förslagen som har en kortare torktid än dom andra för ungarna kommer vara i perfekt klätter-ålder när det bli dags för målning... kanske blir en dag hos farmor och farfar rent av:).
Man får tacka för alla tips.
 
Med tankt på att det antagligen är kreosotstolpar rekomenderar jag verklingen inte klättring i dom.
 
Får hålla med corre. Kreosot innehåller en mängd olika PAH:er, varav flera är cancerogena. Vissa kan tas upp genom huden. Dra på ungarna Nitrilhandskar om de ska klättra ;)
 
Det finns nog lite värre saker än att röra vid en telefonstolpe. Köra bil t.ex har nog tagit lite fler offer än televerket och jag utgår från att ni brukar åka bil någon gång?
 
Så om det finns värre saker så är allt annat OK att utsätta sig för? Har väldigt svårt att förstå den logiken. Vänd på det - varför utsätta sina barn för något som skulle kunna medföra ökad risk för cancer i framtiden? Om man kan undvika vissa risker utan att det kostar en något är det väl bra att göra det? Det finns vissa som kan röka och äta allsköns skräp hela livet utan att bli sjuka men för någon som har anlag för att drabbas av cancer kan det kanske röra sig om småsaker som får bägaren att rinna över. Kreosot ÄR giftigt.
 
BiFuel skrev:
Så om det finns värre saker så är allt annat OK att utsätta sig för? Har väldigt svårt att förstå den logiken. Vänd på det - varför utsätta sina barn för något som skulle kunna medföra ökad risk för cancer i framtiden? Om man kan undvika vissa risker utan att det kostar en något är det väl bra att göra det? Det finns vissa som kan röka och äta allsköns skräp hela livet utan att bli sjuka men för någon som har anlag för att drabbas av cancer kan det kanske röra sig om småsaker som får bägaren att rinna över. Kreosot ÄR giftigt.
Klart man inte ska utsätta sina barn för sånna saker men som du resonerar känns det som att då kan man lika gärna låsa in sin barn i deras rum livet ut, om man ska gå och oroa sig över allting.
 
Nejdå, inte alls. Just eftersom man inte kan skydda mot allt som är farligt menar jag att man ska skydda mot helt onödiga risker, t.ex klättra på kreosotstolpar. Det finns ju tillräckligt med andra risker som vi inte kan eller vill undvika.
 
Skulle tro att svart tjärolja funkar. Det finns på byggmax. Tyvärr har tjärolja blivit så miljövänlig att dom försökt göra den vattenburen, det fungerar inte riktigt, du kan behöva skvätta i nån dl terpentin eller lacknafta om inte penseln ska klegga igen. När du målar med tjära ska du ha pensel för det, Hornsugga finns på t.ex biltema.
Undvik att måla med någon tät färg, då kommer stockarna att bli vattenmättade med tiden och ännu värre för sin omgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.