Hejsan,

Jag kan verkligen inte bestämma mig. Riva ut befintligt kök och köpa nytt eller renovera det "skruttkök" som vi har idag. Älskar den gamla stilen men vill även ha lite komfort och inte få ryggont av för låg arbetshöjd varje gång man har diskat. Är det någon som vet om det går att måla med linolja på redan målade/lackade köksluckor resp. stommar? Vilket fabrikat har den "vackraste" färgen ?:)

tack
 
Varför inte höja diskbänken? Antingen genom att sätta lådor mellan underskåpen och bänkskivan, eller genom en högre sockel.

Linoljefärg biter på det mesta. Tag bort lös färg, slipa lätt och gör rent med målartvätt. I kök sitter det ofta mycket fett på de flesta ytor.
 
Välkommen PJAA! Som Bjarne P säger är det kanske den mest naturliga lösningen att höja den gamla. Finns många varianter av det. I synnerhet om man verkligen gillar sitt kök finns det ingen anledning att byta ut det pga låg höjd. Var är det för årgångar vi pratar om?
 
Tack, kul att upptäcka ett forum med härliga idéer och kunniga personer!

köket är 40-50 tal med släta köksluckor a la kvänums banér. Själv så tycker jag att luckan är lite småtråkig men gillar det överfalsade samt de synliga gångjärnen

Köket är ganska slitet men det gör ont i själen att kasta ut det med tanke på den gamla och platsbyggda känslan. Ett nytt kök kommer inte ha samma förvaringsmöjligheter heller.

Vi har funderat på att låta alla väggskåpen vara kvar och att endast byta ut "arbetsdelen" dvs skåp och luckor där man diskar och lagar mat. På så sätt får vi upp bänkhöjden. Vi har funderat på att ta ikea stommar och sedan låta en snickare göra liknande luckor samt lådfronter. Vad tror ni om det?

Skulle bli jätteglad om någon kunde tipsa om var man kan hitta bilder på ett sådant kök där man har blandat nytt och gammalt. Jag är rädd att det inte kommer att bli bra dvs. försöka göra något bra men inte lyckas.

vad tror ni?
 
Det kan säkert bli bra med ikeastomme PJAA. Nu har jag ju inte sett ditt kök men jag skulle nog försöka med ett höja den gamla stommen på endera sättet precis som bjarne föreslår. Men det blir lättare att hjälpa till om man får reda på hur just ditt kök ser ut, och en bild säger mer än tusen ord som bekant. :)
 
Kolla med ett lokalt snickeri vad det skulle kosta att bygga en arbetsbänk i samma stil som den gamla. Kanske med färdiga stommar för att hålla nere priset. Vi blev mkt förvånade när vi, mest för skoj skull, kollade med snickeriet ang hela vårt kök - det slutade med att vi beställde från dem eftersom priset inte skiljde supermycket. I stora drag kan man säga att det kök vi valde, som är byggt i massiv furu rakt igenom (förutom speglar i luckor som är MDF då det är bättre) med infällda luckor och all inredning kostar dubbelt så mycket som ett av IKEAs billigare kök. Det handlar om en köksvägg på 5,60x2,70. Om vi ville kunde vi ta utanpåliggande luckor och standardstommar och på det skulle vi kommit undan 20% billigare.

Det snickeriet vi använde oss av gjorde även t.ex. falsade luckor och kunde dessutom återanvända gamla luckor och lådor om man hade sådana.

Otroligt gedigen känsla när vi nu monterar det. 4 cm tjocka massiva träskivor i stommen, underbart att skruva i!

Hela inredningen gick på 54000 och då handlar det som sagt om nästan 6 meter med olika skåp och dessutom väggskåp som sträcker sig upp till taket!
 
Om du vill kan jag skicka en länk till de vi anlitade via PM (vet inte om man får länka till företag här på forat?)? De kan nämligen leverera till Sthlm också. Fast det är ju förstås kul om man kan känna och titta på grejorna innan man beställer, så det kanske inte är helt optimalt.
 
Hej det där låter ju intressant kan du skicka ett PM till mig?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.