Nu är det bara en sak kvar i dotterns rum o det är hennes gamla garderobsdörrar. Idag sitter det en tapet klistrad på i princip hela dörren förutom dom tre sista cm ut mot kanten så att säga. Hade tänkt mig att jag skulle måla dörrarna direkt precis som dom är med tapeten kvar o undrar hur jag skall göra för att få bästa resultat.
Hade en tanke att man kanske kunde sprutmåla dörrarna nu när jag skaffat en kompressor, men jag har aldrig gjort det förrut o har ingen aning om hur jag skall gå till väga. Men det kanske ger bäst resultat eller är det "överkurs" att göra det.
Tar tacksamt emot alla tips o funderingar på hur jag skulle kunna göra bäst.
 
För bästa resultat så bör du ta bort tapeten, slipa dörrarna och sprutmåla dem. Så gjorde jag med mina 24 garderobsdörrar dock var det bara 12 som var tapeteserade.
 
Ta bort tapeten! Annars står du där med skägget i brevlådan nästa gång du vill göra ngt med dörrarna! Övermålad tapet är INTE kul att ta bort... Råkade ut för det med 6st av mina garderobsdörrar, då förra ägaren hade målat, tapetserat, målat över det och tapetserat igen. Det blev ett jäkla slabb med färgborttagningsmedel och slipning innan det blev klart...

Ett tips:
Blanda ut tapetklister med lite extra vatten. Stryk på det på dörrarna och täck med plast (sopsäckar, eller vad du har hemma).
Låt dra över natten, sedan är det bara att skrapa ner tapeterna med en spackelspade. KLART!
 
hur funkar en sådan maskin på t.ex. gips, går det över huvud taget? Kan man använda den till att få bort en bård på en befintlig tapet?
 
Har inte provat den på varken gips eller bårder, dels för att mitt hus är gammalt och har väggar av tretex och dels för att jag inte har tapetserat några bårder när jag tapetserade om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.