Har ett galvat plåttak som är fräscht, men det är dålig färg på den. Vilken typ av färg kan man använda? Vilket grundarbete behövs, räcker det med att borsta/ta bort befintlig fär som ej sitter å sen tvätta av det?

Är det någon som har målat ett tak?


Patrik
 
Patrik71 skrev:
Har ett galvat plåttak som är fräscht, men det är dålig färg på den. Vilken typ av färg kan man använda? Vilket grundarbete behövs, räcker det med att borsta/ta bort befintlig fär som ej sitter å sen tvätta av det?

Är det någon som har målat ett tak?


Patrik
stålborste,tvättning, betmedel, tvättning, mönja på rostangrepp, grundfärg med sugga, strykning med färg 2ggr (av samma fabrikat som grundfärg) med sugga.

håller 10 - 15 år om du tar en bra färg
 
Lät kort tid 10-15 år. Måste finnas andra altenativ då, eftersom jag hör 20-30 år. Tar gäna mot mer ideér.


Patrik
 
Patrik71 skrev:
Lät kort tid 10-15 år. Måste finnas andra altenativ då, eftersom jag hör 20-30 år. Tar gäna mot mer ideér.


Patrik
ger dom längre garantier? ...knappast.... det är iaf efter min lista man gör :)
 
Patrik71 skrev:
Lät kort tid 10-15 år. Måste finnas andra altenativ då, eftersom jag hör 20-30 år. Tar gäna mot mer ideér.


Patrik
Kort tid ?? 10-15 år är lång tid när det gäller plåttak. Tänk på vad mycket skit ett tak får ta emot idag ! Jag jobbar i plåtsvängen och vi säljer en takfärg som heter Top 86 och som är tillverkad av Sunchem i Gbg. Ta bort all löst sittande färg, tvätta , stryk mönja på rostiga partier, grunda, stryk en helst två gånger med täckfärg. Använd helst pensel. Sen får du beroende på miljö räkna med att måla en gång var 8-9 år
Lycka till !
 
först borsta/skrapa/tvätta bort all lös färg och lort, ev. slipa bort rost och rostskydd på rostiga ytor

använder nordsjö pansarol metall primer först, sedan jotun arcanol som ytlager.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.