Vi har sovrum på andra våningen som är öppet upp till nocken. taket är i furu och även takbjälkar. tror de är lackade. jag vill måla taket vitt, maken vill lasera vitt. vilket är lättast? hur måste man förbehandla? slipa ner hela taket, (himla pilligt jobb isåfall eftersom det är springor mellan takbrädorna. vet inte om vi ska låta bjälkarna vara träfärgade eller måla dem i samma färg som taket. dörren är obehandlat trä. ska den också bli vit? några råd?
 
Hej.
Använd sökfunktionen. Det finns väldigt mycket info om just målning av paneltak.
 
har jag redan gjort. men alla svarar olika angående tex slipning eller ej.
 
Jag har aldrig slipat. Däremot har jag tvättat ibland. Jag brukar förvisso alltid grunda med oljefärg, och den biter ju på det mesta.
 
är det en speciell grundfärg?
 
Ja, oljegrund.
 
Finns ju vattenbaserad spärrfärg som jag har använt till mitt paneltak för att slippa kvistgenomslag mm. Tror den hette Renova.
 
Det var Sigmas färg va? Den funkar oxå, men hos min syster blev det genomslag likt f-rbannat.
 
Ja just det ! sigma renova hette den. Funkade klockrent hos mig trots brunlaserat paneltak och många många knaggar.
 
Lånar tråden lite..
Hur ska man göra med kvistar om man ska vitmåla en obehandlad panel, ska man ha shellack på kvistarna eller gäller det bara vid lasering?
 
Man ska kvistlacka vid målning,men INTE vid lasering.
 
5.2 racing skrev:
Det var Sigmas färg va? Den funkar oxå, men hos min syster blev det genomslag likt f-rbannat.
Hur länge väntade ni mellan strykningarna? Har för mig att det står på den att man ska vänta runt 1dygn om det är mycket nikotion/harts.
Sen kan det krävas 3 strykningar.
Har inte upplevts något problem själv med Sigman, därför jag undrar.
 
Jag vet inte faktiskt. Men det var jag som gjorde det, och jag brukar göra som det står, men, men. Dessutom var taket lackat innan. Det sämsta med sigman är väl att den inte flyter ut lika fint som t ex snickerifinish.
 
Linska skrev:
Man ska kvistlacka vid målning,men INTE vid lasering.
Aha, tack för svaret.
 
5.2 racing skrev:
Det sämsta med sigman är väl att den inte flyter ut lika fint som t ex snickerifinish.
Nä, men så är Sigman ingen snickerifärg heller. ;)
Har du provat den som snickerislip någon gång? Har själv varit lur på att prova, men inget lämpligt objekt har dykt upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.