Jag har lagt ett självbärande furugolv på loftet till vårt gästhus. Förutom att det är golv på loftet kommer det också vara det synliga taket på bottenvåningen, då vi kommer ha synliga loftbjälkar. Nu har vi eventuellt tänkt måla loftgolvet vitt, och även undersidan (dvs taket). Jag är lite orolig för att jag kommer att stänga in virket fuktmässigt om jag målar med täckande färger både under och översidan. Vad tror ni? behöver jag vara orolig? borde jag välja en viss typ av färg eller är det bara att köra med akrylat, som skall ha en viss andasfunktion? Kanske tom finns någon som andas extra bra? tips tas gärna emot
 
Linoljefärg. Lång torktid, men superresultat.
 
Tack för tipset. Jag funderar på att kanske använda hårdvaxolja på golvet och sen måla undersidan med takfärg. Då borde golvet kunna andas
 
Varför ska det andas? Ska du vattna golvet ovanifrån ?:)
 
  • Gilla
Helena_Gavle
  • Laddar…
Alla former av snickerier inomhus målas ju normalt med lackfärg eller klarlack på alla sidor. Och stolar, bord, dörrar osv brukar ju inte spontant ruttna bort på grund av brist på andning, så måla och lacka på du. Men se till att golvet är torrt innan du lägger det för annars kommer du bli tokig på all skit som rasar ner på våningen under genom springorna när golvet torkat ihop.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Du kan ju måla undersidan med äggoljetempera som andas fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.