Tänkte måla min spalje i furu vit.
Den är kvistfri, lätt att montera ned i sektioner om man vill måla den i garaget.

Vilken metod är bäst att använda? roller och pensel? eller Bosch färgspruta som jag kan låna?

Tänkt använda vattenbaserad snickerifärg.
 
  • 20141124_205544 (2).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fru målade vår spalje. Det gjorde hon med en pensel som ger lite finare yta. Tog inte alls lång tid. Den satt monterad över en trapp. Vi har även en färgspruta. Men skulle inte använda den pga tiden det tar att maskera allt annat som inte ska målas. Sen vill vi gärna ha penselmålad yta :)

Vilken yta vill du ha? Penseldrag eller sprutmålad? Jag tror rollen inte kommer bli 100% eftersom man inte kommer åt överallt. Så man ändå måste gå ned pensel etc.

Min rekommendation är en finare pensel i lämplig storlek.
 
  • Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Se till att du har en färg som täcker väl bara. Vi fick någon färg (i grönt och brunt då) som knappt syntes efter första lagret. Tre lager senare så börjar det täcka endel. Kommer bli en mardröm att.måla klart så vi kommer nog bara investera i ny färg >=(
 
Om ni nu absolut måste måla den så använd en lackpensel av hög kvalitet samt en moddlare att släta ut färgen med DIREKT efter att den är utstruken. Ni kan ju jobba i par där den ena penslar färg och den andra stryker slätt. Det gäller att jobba snabbt med snickerifärg så att den är blöt när man slätar den, samt att man delar in i tillräckligt små områden så att man alltid målar vått-i-vått.
Det kan vara enklare att få snyggt resultat om ni monterar isär och målar på bockar i garaget så att ni slipper alla skrymslen och vrår som finns på en spaljé.

Jag skulle ändå vilja att ni överväger att inte måla en så fin och kvistfri spaljé. Det levande träet är skönt att vilja ögonen på, och kan bli hur snyggt som helst tillsammans med bra färgsättning omkring. Fundera på om det kanske skulle bli snyggt att bara måla översta brädan, till exempel?

Lycka till hur det än blir!
 
En moddlare på spalje? Låter lite invecklat tycker jag. Jag hade använt en elementpensel av lagom dimension.
 
En moddlare är lätt att släta ut med. En tjockare pensel är mycket svårare att få snyggt med.
 
Tack för bra tips. Ingen som tycker spruta är en bra ide?
 
alla gör vi som vi själva vill men i mina öron låter det väldigt meckigt att jonglera med en så bred pensel i mellen ribborna. Värför skulle det vara svårare att få det snyggt med en tjockare pensel? Tycker det mer handlar om kvaliten på penseln.
 
Xlntjone skrev:
...i mina öron låter det väldigt meckigt att jonglera med en så bred pensel i mellen ribborna. Värför skulle det vara svårare att få det snyggt med en tjockare pensel? Tycker det mer handlar om kvaliten på penseln.
Det finns moddlare från 15 mm bredd. Jag tycker inte det är särskilt brett, tvärtom ganska smidigt.
http://www.beijerbygg.se/store/privat/färg/måleriverktyg/penslar/moddlare-go#.VHWARYvF98E

Moddlaren är särskilt gjord för att vara lätt att stryka slätt med, den är platt så att den fungerar litet som en spackel.
En "vanlig" pensel (anstrykare) är tjockare för att kunna hålla mer färg så att man slipper doppa så ofta. Den blir då inte lika lätt att stryka slätt med.
 
Låter fantastiskt i teorin men när du väl sitter vid spaljen är det nog inte lika bra när du ska trycka in den mellan ribborna. Har målat x antal sådana och jag kan med handen på hjärtat säga att jag har ALDRIG funderat på att använda en moddlare.
 
Doppa och hängtorka då?
 
nemlan skrev:
Doppa och hängtorka då?
Kräver väl att man har en djup färgburk och mycket färg?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.