Hej
Denna frågan har kanske varit uppe tidigare, men jag har inte hittat nått riktigt bra svar.
Så inga "tror" svar tack :)

Jag håller på och renoverar mina fönster..

Efter mycket slipning, skrapning etc så e jag framme vid målning..
Har grundoljat och grundmålat.

Min fråga är, ska jag sätta dit fönstrena o kitta innan jag stryker på de sista slutmålningarna?
Eller ska jag måla fönstret färdigt och sedan sätta dit glaset o kitta?


*Edit*
Läst lite att fönsterkittet måste torka innan man målar över det, så jag antga att man kan måla det förutom eventuellt "kittfalsen" eller vad den nu kallas.. för man vill ju inte stå utan fönster flera veckor :)

/Miicke
 
Redigerat:
Så.. gick den lätta vägen eftersom ingen svarade här.. jag ringde glasmätaren o fråga :)

Man ska olja och grundmåla i kittfalsen innan kittning.. inget annat
Själva bågarna e dock inga problem att måla innan..
Bifogar en fil med resultatet :)
 
  • fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag tolkar bilderna rätt såsom före och efter så är jag imponerad.

Har du en uppskattning om antal timmar per fönster?
 
Du ska grundmåla innan du kittar och då ska du dra upp färgen en bit mot glaset så fäster kittet bättre. Sedan när du målar ovanpå kittet så ska du också måla en bit upp mot glaset, altså färgen ska gå över kittet samt ca 1 mm utanför, dvs på glaset. Det får inte bli någon glipa mellan kitt och glas.

Sedan beror det på vad för slags kitt du använder. Linoljefärg går att måla på linoljekitt vått i vått.
 
Måste säga att det är bara "ytterbågen" som är iordninggjord.. den inre var fin.

Bort med kitt: 1 timme
Slipning, skrapning 1 timme
Gråndolja 10 minuter (plus torktid)
Grundmåla 15 minuter (plus torktid)
Slutstrykning 20 minuter x3 (plus torktid)

Vilket är ca 3.5 timma per fönster.. men det går ju snabbare o snabbare för varje fönster.. så nu kanske man är nere på 2.5 timme.
Dock så har jag inte gjort kittningen själv.
Insåg att jag bara hade blivit förbannad när jag hade kletat o smetat :)
Kostade 100:-/fönster att få det kittat hos en glasmästare, och det är värt varje krona.
Ska dock måla fönstret 1 gång (över kittet) till om 2 veckor, innan det rekommenderade glasisen inte att man skulle måla.
 
Sommartorparn skrev:
Sedan när du målar ovanpå kittet så ska du också måla en bit upp mot glaset, altså färgen ska gå över kittet samt ca 1 mm utanför, dvs på glaset. Det får inte bli någon glipa mellan kitt och glas.
Mitt tips är att måla betydligt mer än 1 mm in på glaset. Måla 1 cm in på glaset med varje lager färg. Vänta tills det torkat, lägg sedan en bredspackel längst med kittkanten och skrapa bort all spillfärg med en rakbladsskrapa. Då får du en spikrak kant på bara några sekunder. Att försöka måla en sådan kant för hand är omöjligt och tar bara en massa tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.