Hej!

Jag flyttade i höstas in i ett kedjehus från 1989 och har nu upptäckt att färgen börjar att flagna på en del fönsterkarmar.
Min fråga är hur jag skall gå tillväga för att måla om karmarna.
Vore snällt om någon kunde ge mig lite vägledning, helst steg för steg vad och hur man gör.

Bifogar lite bilder nedan:

Tack på förhand!
Mvh
 
  • IMG_7167.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7140.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7163.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_7148.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
skrapa rent, slipa, grundmåla och sist täckmåla.
 
Skall jag skrapa rent runt hela fönstret eller räcker det med att ta bort färgen där den flagnar och sedan måla över?
 
Börja med att tvätta rent med en borste eller svamp, skippa dyra specialprodukter och kör med ljummet vatten och YES - det är bevisat minst lika effektivt och skonsamt mot miljön.. Skölj med rent vatten. Åtgärda spikar/skruvar som trängt ut, Sen skrapar du med en färgskrapa som vi behandlade i din andra tråd :). Låt helst torka någon dag innan du börjar måla. Glöm inte fönsterblecket!

Grundolja gärna ändträt också innan grundmålningen så får du ännu bättre skydd. Därefter 2-3 strykningar med täckfärg.
Satsa på en kvalitetsfärg, typ beckers perfekt eller motsvarande. Tänk på att färgen är i "system", dvs du ska ha alla typerna av färg från samma tillverkare för att vara säker på att de fungerar tillsammans. Då får du också vissa garantier från färgtillverkaren. Fönsterblecken kan du måla med samma färg.

Måla aldrig i direkt sol eller att dagg eller kyla hinner komma innan färgen torkat. Så planera din målning efter detta.

Lycka till och glöm inte att posta bilder här på ditt färdiga resultat! :)
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
andy999 skrev:
Skall jag skrapa rent runt hela fönstret eller räcker det med att ta bort färgen där den flagnar och sedan måla över?
Dra skrapan överallt, färgen kan vara på väg att lossna utan att du ser det. Där den börjat flagna får du vara extra noggrann så du får bort allt. Tryck inte för mycket på skrapan, den ska "riva" bort färgen och inte skära (lite svårt att förklara, men du förstår när du väl står där :)).
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Absolut, jag lägger ut bilderna när jag är klar:)

Jag har dock en fråga till, skall man ta alla fönster eller bara de där färgen har lossnat?
Det blir en hel del fönster om man skall ta och måla om alla på en gång...:)
 
Ta alla på samma sida i vart fall annars ser det konstigt ut :).
Ett tips kan vara att du passar på att tvätta fasaden också när du ändå är igång, så kommer inte de nymålade fönstren "lysa nytt" och fasaden se gammal och schaskig ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.