Vi har ett hus från 1988 med försterbrädor i en vitaktig ganska trist marmor. Sitter rejält fast och jag misstänker att det är ganska mycket jobba att byta ut dem + att snygga fönsterbrädor i granit är relativt dyra. Därför undrar jag om det finns ngn bra matt färg speciellt framtagen för detta ändamål, dvs måla på sten för en slitstark yta. Eller hur hade ni gjort?

tack för era synpunkter !

Andy och Lisa
 
Det går säkert att måla dem, men jag har inga tips ang. val av färg etc. Färgaffären vet säkert. Vill bara komma med ett alternativt förslag: klä in dem med trä (typ så som man kan klä in gamla trappsteg). Det räcker sannolikt om ni bara klär in ovansidan + kanterna. Någon klutt lämpligt lim här och var så sitter det stadigt men är ändå möjligt att ta bort om ni eller någon annan skulle vilja i framtiden.
Gamla marmorfönsterbrädor kan också se trista ut för att de har blivit solkiga. Om ni misstänker att det är problemet kan ni testa att rengöra ordentligt med såpa och sedan behandla med marmorpolish.
 
Inga problem att måla marmor, det är ganska poröst. Börja med att noga tvätta med målartvätt och slipa hela ytan matt, detta är absolut det viktigaste steget, färgvalet spelar en mindre roll. Du kan t.ex köra en linoljefärg (det kommer ta flera dagar till en vecka innan det torkar men det kommer fästa) eller köra en häftgrund och sedan gå på med vanlig alkyd/akrylatfärg för möbelbruk. Bäst hållbarhet får du om du målar med en polyuretanbaserad golvfärg för betonggolv.
 
copello2 skrev:
Eller hur hade ni gjort?
Andy och Lisa
jag skulle behålla marmor alla gånger. Den är lika dyr som granit. Vet inget snyggare och mer praktisk än en stenbänk oavsett stensort. Är det verkligen marmor och inte någon låtsaslaminat så är det värt att låta vara som den är. Skura rent och på med möbelpolish M52 från ica.
Så sköter jag mina gröna....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.