Har nyligen blivit med hus och det finns en hel del att fixa. Bland annat handlar det om fönstren. Vi har tänkt att i framtiden byta ut dem men eftersom vi inte riktigt har pengarna till det ännu så funderar vi på att fräscha upp de gamla och måla dem.
Det är framförallt sovrumsfönstret som är mest akut. Ni kan se på bilderna här hur de ser ut. Som ni ser är det kondensen som skapar otroligt blöta rutor just på detta fönster. Min fråga lyder: Hur länge till kan fönstren ”hålla” om vi fräschar upp dem? Det handlar inte om tid och energi för oss att måla för jag vill ha något att pyssla med så det behöver ni inte ta med i beräkningen. Jag ser det i så fall som ett första träningsprojekt på att renovera, eftersom de ändå ska bytas efter några år. Jag vill inte heller ha råd om vad vi kan göra för kondensen för det vet vi redan.
Frågan är alltså bara: hur länge till kan de hålla med lite egen uppfräschning? Snackar vi ett par månader eller något år? Kondensbelagt sovrumsfönster med sliten fönsterkarm och utsikt mot en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sovrumsfönster med kondens och fuktighet på rutan, synlig slitage längs karmen och utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur känns bottendelen när du sticker in en kniv? Ser ju rätt mjuk ut.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hur känns bottendelen när du sticker in en kniv? Ser ju rätt mjuk ut.
Nej den är inte mjuk
 
Ja då finns det ju hopp, men det måste ju få torka lång tid innan du kan tänka på att måla det där.
 
Ja jag hade i så fall tänkt måla dem i sommar. Kondensen var inte i somras.
 
Om trät är hårt och bra fortfarande så håller det ju några år även utan att göra något. Så om tanken ändå är att byta helt om några år så kanske det är bättre att träna på något annat som är tänkt att ha kvar under längre tid.
 
J Jensa86 skrev:
Om trät är hårt och bra fortfarande så håller det ju några år även utan att göra något. Så om tanken ändå är att byta helt om några år så kanske det är bättre att träna på något annat som är tänkt att ha kvar under längre tid.
Ja fast jag tycker det skulle vara kul att testa. ”Något annat” att träna på finns inte att göra just nu :)
 
Har ni tänkt göra något åt grundproblemet d.v.s fukten (ventilation)?
 
Ja vi satte in en ventil i ett utav fönstren men det tycks inte blivit bättre av det. Men när vi byter fönster blir det andra ventiler.
 
N Nyhusare skrev:
Har nyligen blivit med hus och det finns en hel del att fixa. Bland annat handlar det om fönstren. Vi har tänkt att i framtiden byta ut dem men eftersom vi inte riktigt har pengarna till det ännu så funderar vi på att fräscha upp de gamla och måla dem.
Det är framförallt sovrumsfönstret som är mest akut. Ni kan se på bilderna här hur de ser ut. Som ni ser är det kondensen som skapar otroligt blöta rutor just på detta fönster. Min fråga lyder: Hur länge till kan fönstren ”hålla” om vi fräschar upp dem? Det handlar inte om tid och energi för oss att måla för jag vill ha något att pyssla med så det behöver ni inte ta med i beräkningen. Jag ser det i så fall som ett första träningsprojekt på att renovera, eftersom de ändå ska bytas efter några år. Jag vill inte heller ha råd om vad vi kan göra för kondensen för det vet vi redan.
Frågan är alltså bara: hur länge till kan de hålla med lite egen uppfräschning? Snackar vi ett par månader eller något år?[bild][bild]
Hur gamla är fönstren? Ser ut som kopplade tvåglas? I så fall tycker jag det är en utmärkt idé att pröva att renovera om träet fortfarande är hårt. I många fall behöver man inte byta sådana utan de håller väldigt länge om de underhålls rätt. Däremot måste ni ju även åtgärda problemet med kondens. Då det uppkommer nu föreslår jag att titta på det direkt så får du möjligen en direkt återkoppling om du åtgärdat det.
 
N Nyhusare skrev:
Ja vi satte in en ventil i ett utav fönstren men det tycks inte blivit bättre av det. Men när vi byter fönster blir det andra ventiler.
Nu är jag ingen expert på detta, men vad har ni för ventilation i huset idag, självdrag? har ni i så fall utsugsventil i badrummet? Hur är huset uppvärmt idag och hur har det varit uppvärmt tidigare?
 
L Lilllen skrev:
Nu är jag ingen expert på detta, men vad har ni för ventilation i huset idag, självdrag? har ni i så fall utsugsventil i badrummet? Hur är huset uppvärmt idag och hur har det varit uppvärmt tidigare?
Vi har självdrag och nån slags ventil i badrummet ja :p idag värms det upp med el och har varit så länge, förut var det även olja men inte nu längre.
 
N Nyhusare skrev:
Vi har självdrag och nån slags ventil i badrummet ja :p idag värms det upp med el och har varit så länge, förut var det även olja men inte nu längre.
Nu är nog som sagt var andra bättre på detta, men om du bara har en ventil utan fläkt så kan nog en hel del av fukten komma därifrån. Gamla hus med självdrag som värmts genom eldning så skorstenen är varm får inte den ventilation idag som det fick då. Idag duschar man också på ett helt annat sätt, och fukten därifrån ligger på en helt annan nivå. Jag bor själv i ett sådant hus och ventilationen gick via ventilationskanaler i skorstenen. Värmen gav fart åt självdraget och torkade även ut skorstenen. Tilluften hade huset via fyrkantiga ventiler direkt ut i bl.a. badrum. I badrummets fd inventil har jag satt in en IP-klassad datafläkt som passade perfekt i storlek. Den står på året runt och är riktad utåt istället. Men de flesta installerar istället en vanlig pax-fläkt eller liknande.
Gamla utventilerna i skorstenen har jag faktiskt stängda på vintern i alla rum. Fönsterglipor mm verkar i mitt fall ge tillräckligt med tillluft under kalla delen av året. Men under sommaren öppnar jag allt och då behövs det också vädras genom fönstren rätt ofta.
 
L Lilllen skrev:
Nu är nog som sagt var andra bättre på detta, men om du bara har en ventil utan fläkt så kan nog en hel del av fukten komma därifrån. Gamla hus med självdrag som värmts genom eldning så skorstenen är varm får inte den ventilation idag som det fick då. Idag duschar man också på ett helt annat sätt, och fukten därifrån ligger på en helt annan nivå. Jag bor själv i ett sådant hus och ventilationen gick via ventilationskanaler i skorstenen. Värmen gav fart åt självdraget och torkade även ut skorstenen. Tilluften hade huset via fyrkantiga ventiler direkt ut i bl.a. badrum. I badrummets fd inventil har jag satt in en IP-klassad datafläkt som passade perfekt i storlek. Den står på året runt och är riktad utåt istället. Men de flesta installerar istället en vanlig pax-fläkt eller liknande.
Gamla utventilerna i skorstenen har jag faktiskt stängda på vintern i alla rum. Fönsterglipor mm verkar i mitt fall ge tillräckligt med tillluft under kalla delen av året. Men under sommaren öppnar jag allt och då behövs det också vädras genom fönstren rätt ofta.
Tack för fina råd! Glömde säga att vi också har kamin i källaren som eldas i då och då. Vi har faktiskt tänkt sätta in en fläkt i badrummet, problemet som uppstod var bara att det fanns ett eternitrör där som vi ville ha bort innan vi börjar fläkta omkring. Så när det är borta, om det nu inte är ett alltför kostsamt arbete så kan vi sätta in en fläkt och då menar du att kondensen kanske kan försvinna?
 
N Nyhusare skrev:
Tack för fina råd! Glömde säga att vi också har kamin i källaren som eldas i då och då. Vi har faktiskt tänkt sätta in en fläkt i badrummet, problemet som uppstod var bara att det fanns ett eternitrör där som vi ville ha bort innan vi börjar fläkta omkring. Så när det är borta, om det nu inte är ett alltför kostsamt arbete så kan vi sätta in en fläkt och då menar du att kondensen kanske kan försvinna?
Eldning är ju som sagt bra för självdraget och uttorkning av skorsten. Skulle jag haft möjlighet hade jag också eldat ibland. Behöver dock renovera skorstenen först.
Jag har också Eternitrör. Eternit är ju egentligen ett väldigt bra material. Det som är farligt är vid tillverkning och om man börjar såga eller bryta i det så det bildas damm. Jag har låtit mina sitta kvar ännu så länge. Teoretiskt sett skulle förestås tidigare ägare, sättningar i huset eller något annat kunnat gjort att det skapas asbestdamm på något sätt som skulle kunna börja yra runt. I mitt fall var det just dessa 15x15 rör som datafläkten passade perfekt i, den blåser ju även ut så yra in borde det i alla fall inte göra. Tittade noga innan jag satte in fläkten så röret inte såg skadat ut. Men varje husägare får ju bedöma hur man ska hantera sådant här. Finns massor att läsa hur andra resonerat och gjort här på byggahus. Om en fläkt i badrummet räcker för att få bukt med kondensen vet jag inte, men tror att det definitivt är en bidragande orsak i alla fall. Helst ska man ju även ha en utfläkt i köket. Men den har jag hoppat så länge då jag helst vill ha den över spisen, och då blir det komplicerat med brandrisk.
Så här har jag monterat datafläkt om det skulle vara av intresse.
Första fulmontering i tvättstuga. Icke IP-klassad fläkt:
Ventilationsfläkt monterad i vägg med improviserad kant av aluminiumtejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till badrum köpte jag nytt galler till utsidan, typ sådant här:
Metallventilationsgaller för utomhusbruk monterat på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och monterade IP-klassad, mer högvarvig (2000 rpm) i det:
Närbild på en IP-klassad högvarvig datafläkt monterad i ett ventilationsgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag använder denna fläkt:
https://www.webhallen.com/se/product/201249-Noctua-NF-A14-industrial-iPPC-2000-IP67-PWM-140mm
Denna högvarviga låter mer så den hade jag inte velat haft på insidan. Den låter en del som den sitter nu med, men tycker det är ok då det inte är ett sovrum.

Annan tillfällig lösning i ett rum jag behövde ventilera lite mer under en kortare period. Fäste den med ståltråd direkt i gallret:
Närbild på en svart datafläkt fastmonterad i ett brunt ventilationsgaller, synliga blad och sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.