Jag ska måla nya träfönster. Vad räknas som invändigt resp. utvändigt? Olika behandling?
 
Insidan är ytan in mot rummet, resten är utomhus om det handlar om kopplade tvåglas. Färgtypen är olika för inomhus och utomhus.
 
Det finns färg som du kan måla fönsterna både i mellan och in och utvändigt med.
 
Kör med utefärg överallt, den är tåligare så du kommer inte att ångra det. Prisskillnaden är försumbar.
 
Hej å hallå!

Insidan bör målas med en inomhus snikeri färg.
Det går med utomhusfärg. Men rekommenderas inte pga fungiciderna som finns i utomhus produkterna.

MVH Bujan
 
Bujanx skrev:
Hej å hallå!

Insidan bör målas med en inomhus snikeri färg.
Det går med utomhusfärg. Men rekommenderas inte pga fungiciderna som finns i utomhus produkterna.

MVH Bujan
Vad gör de när de är inne då?
 
Alltså det är gifter som frigörs.
Sen exakt hur farligt det är...
..det vet jag inte.
 
Tack för alla svar! Sammanfattningsvis gör jag så här då:
Grundolja och grundning samt färdigstrykning med fönsterfärg(Alkyd) på alla fönsterytor utom de som är inåt rummet. Dessa grundar jag med slipstrykningsfärg och färdigstryker med en vattenbaserad lackfärg. Tänkte också måla över kvistar med kvistlack(på insidan)
Då finns frågan: Är det nåt problem med att måla vattenbaserad färg på oljegrund? Någonstans måste ju utomhusmålningen och inomhusmålningen överlappa.
 
Guru
Nej, nej, nej du ska ha oljefärg på insidan också, det finns olika oljefärger för in eller utomhus bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.