Olika fönstertillverkare använder olika färger. Vad är vettigt?

Jag har fått olika argument. För och emot. Vill någon bemöta?

Linolja - känns traditionellt men hört att många fått problem på senare tid med sådan. Påväxt av något slag. Någon säger att färgerna inte är som förr. Fungerar sämre i vår nuvarande miljö.

Akrylbaserad industriprodukt - sägs bevara kulörer bättre än sådant med olja i. (Hört att det finns risk för att oljefärger tappar i styrka ganska så rejält bara efter kort tid.) Elastisk.

Oljealkyd - Man har sagt mig att den måste målas om oftare än en akrylbaserad färg. Att en oljealkyd ofta spricker så att fukt lättare tränger in. Den akrylbaserade färgen däremot - mer smidig och följsam för rörelser i träet. Oljealkyd sades också tappa i färgstyrka. Ganska rejält på bara kort tid. Någon sa att man kan putsa upp ytan för att få tillbaka den forna nyansen. En annan sa att det stämmer inte. Att resultatet efter en sådan putsning bara är för stunden.

Sanning eller bara försäljningsargument?

Vilken färgtyp hade ni valt för era nya fönster och varför? Fördelar / nackdelar.
 
Inga svar här...synd, för jag undrar samma sak...:)
 
De flesta tillverkare har idag en vattenburen alkydfärg till fönster. Torkar fort = snabbare jobb, lättare underhåll och mindre risk att fönstren geggar igen. Har samma hållbarhet som gamla oljefärger, men håller glans och kulör bättre.

Skulle inte rekommendera akrylatfärg utvändigt på fönster. Eftersom konstruktionen är extremt utsatt så vill du inte ha en färg som är elastisk utan snarare en hård alkydfärg som ger efter och "ventilerar" i det fall träet blir fuktutsatt.

Linoljefärgsmilisen får väl dra sitt strå till stacken, men för min egen del skulle jag bara använda linolja till riktigt gamla eller tidigare linoljade fönster.

EDIT: Noterade att du refererade till fönstertillverkare och inte färgtillverkare :rolleyes:. Så länge fönstertillverkaren lämnar garanti på ytbehandlingen så får man nästan följa deras rekommendation - de borde väl ha koll på vad som är bäst för deras egna produkter...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.