Tjenis,

tänkte sätta dit plastfilm på toa fönstret så det ser ut att vara blästrat, lite inskydd kan vara bra.

Så jag tänkte göra ett ordentligt jobb så skrapade jag ren fönsterbågen från alla målafärg i helgen.
Men vad gör jag nu? Sätta ditt plastfilmen är inga problem men själva fönsterbågen. Ska den grundmålas eller är det bara att måla på med vit fönsterfärg? Hur många lager? Ska man även måla gångjärnen? Tänkte sätta dit nya nämligen.

Tacksamt för snabbt svar!
/Ulrika
 
Det bästa rju att göra jobbet ordentligt; badrumsfönster får ju smaka fukt från alla håll.

Det finns två vägar att gå: Alkydoljefärg eller linoljefärg.

Väljer du linoljefärg börjar du med stryka på rå linolja för impregneringens skull. Ta ett par gånger, men mätta inte för då är jag rädd för att inte grundfärgen biter ordentligt. Sen kan du lägga på en oljegrund, t.ex. Alfolin. Sen mellanstryker du ett lager med förtunnad linoljefärg, ca 15% utspädd har jag för mig. Sen på oförtunnad färg. Linoljefärg måste jobbas ut ordentligt annars blir det vidrigt långa torktider och skrynklor i färgen. Lite knepigt att hålla på med faktiskt.

Alkydolje är lite enklare att ha att göra med. Kör en strykning med impregnerande grundningsolja, sen stryker du på grundfärg innan oljan har hunnit torka. Viktigt, annars bildar oljan en skorpa. Efter det två lager alkydoljefärg ovanpå, med torkning emellan.

Gångjärnen får du bestämma själv om du vill måla. :)
 
använd såpavatten och skrapa när du sätter plastfilmen, så slipper du luftblåsor, veck och andra tråkigheter :)
 
precis som man gör till bilen med solfilm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.