Mikael_L
Nu har jag köpt en alkydbaserad grund och en alkydoljebaserat vit färg.
Nu ska det målas utvändiga snickerier, innan dom spikas upp.

Men nu när jag grundat 3 st börjar jag undra.

Den sågade sidan utåt, eller den hyvlade.

Jag har målat den sågade, men färgen är ju bra mycket skönare att stryka ut på de hyvlade kortsidorna, så nu började jag fundera lite ... *hehe*

Få se nu vad ni andra anser, sågad eller hyvlad sida utåt på foder, knutbrädor och vindskivor.
 
Sågad utåt. Men hyvlade sidan fäster inte färgen särskilt bra på.
 
Sågade :)
Du får 'tjuvkika' på bräägårn nästa ggn så sert du.
Samma med panelen.

Btw. borde det inte finnas en byggtråd? ;)
(säger jag som själv inte orkade/hann för garagebygget)
 
Mikael_L
Ja då visste jag rätt tydligen, och fortsätter på den inslagna vägen... :)

Tack för snabba svar.
 
Mikael_L
Kan ta en följdfråga.
Grundolja... Hur viktigt?

Just nu struntar jag i det, tänkte nog endast olja lite i ändträt, just innan jag sätter upp bräderna. Men vindskivor är kanske såpass utsatta att dom bör oljas i sin helhet.
 
Jadu, vi får se vad målarna säger!

Själv använde jag bara grundfärg under på vindskivor etc.

Däremot på portarna som var obehandlad spårad plywood, där använde jag grundolja först. Anledningen var att det är så fruktansvärt mycket mer jobb att renovera portar än att måla om vindskivor...
 
Jag fortsätter att hävda min vanliga tes... luftigt bra, fuktigt mindre bra.

Jag var med och satte upp vindbrädor/skivor? på ett uthus för ca 20 år sen, vi tänkte måla lite senare... vi kan väl enas om att det är mycket senare nu.

Den är grå/svart till färgen och en viss påväxt av nån slags grålav.
Dock sitter den kvar och har inte ruttnat bort. en brädbit som jag glömde i gräset ifjol mår redan mycket sämre.

Visst allt arbete man gör är bra men man ska inte oroa sig för vingbrädor de kommer alltid att vara åtgärdbara.

/ATW
 
Mikael_L skrev:
Kan ta en följdfråga.
Grundolja... Hur viktigt?

Just nu struntar jag i det, tänkte nog endast olja lite i ändträt, just innan jag sätter upp bräderna. Men vindskivor är kanske såpass utsatta att dom bör oljas i sin helhet.
Olja på ändträna även på vindskivorna räcker bra - om du köpt redig färg och grundar med grundfärg...

Glöm inte att vända fibrerna i brädorna på rätt håll också!!! :)

//Daniel
 
C
Vindskenor kallar tydligen skåningarna det för.. Om nån bryr sig, hehe..

Som vi diskuterade i en annan tråd, så tänkte jag sätta upp min panel på garaget och grundolja den, och sen måla den till våren när det blir "bättre" väder.
 
injonil skrev:
Jadu, vi får se vad målarna säger!

Själv använde jag bara grundfärg under på vindskivor etc.

Däremot på portarna som var obehandlad spårad plywood, där använde jag grundolja först. Anledningen var att det är så fruktansvärt mycket mer jobb att renovera portar än att måla om vindskivor...
Målarna är inte att lita på :) Skämt åsido. Det är vi färghandlare som får ta skiten när "färgen inte håller".. :)

Grundolja räcker absolut på ändträn såvida du inte målar med ett system som inte kräver grundfärg. Då är grundoljan viktig på hela brädan.

Målar du med system som innefattar grundolja, grundfärg och täckfärg så räcker som sagt grundoljan på ändträn.

Observera att detta gäller i första hand färgsystem från Alcro men borde fungera likvärdigt även i andra system.
 
Mikael_L
System och system ... :surprised: :)
Det är inget alcro här direkt, utan äkta ÖoB färg, billigt som bara den. :)

Men på baksidan av grundfärgsburken står det inget om grundolja, så då kan inte deras "system" heller kräva det, kan man tycka ...

Jag har däremot spätt färgen lite med lacknafta, utan att det är sanktionerat av baksidestexten, men outspädd var den nästan omöjlig att måla ut på den sågade ytan.
 
injonil skrev:
Sågad utåt. Men hyvlade sidan fäster inte färgen särskilt bra på.
Det där är väl ändå lite överdrivet. Den suger in mer på den sågade sidan förstås men nog fäster den på hyvlat också. Ja, alkyd gör det i alla fall, akrylat ska jag inte uttala mig om för det har jag inte testat.
Annars vore man ju rökt om man skulle byta t ex foder på ett gammalt hus; det ser baske mej inte snyggt ut med lurvbrädor på äldre kåkar.
 
Mikael_L
Hmmm, ja nu undrar jag om jag bordat sätta den hyvlade sidan utåt ... :confused:

Hus i lite så där halvmodernt utförande, inte nyfunkis, men med inslag av dagens arkitektoniska uttryck.
T.ex. lodräta fönsterfoder från syll till takfot och liggande panel där emellan...
(borde haft en bild)
 
Fast med den stilen tycker jag att det låter okej med sågade sidan ut...
 
Mikael_L
Nu är dom målade på ruggiga sidan och jag ids knappast göra om.

Men jag kan spika med få och klena spik så det blir lätt att ta loss fodren om några år och måla andra sidan när jag ångrat mig. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.