Vi har en trappa i vårt hus som jag länge nu gått och våndats över vad vi ska göra med den. Nu har jag nog nästan bestämt att trappan ska målas. Jag tror att trappan är fernissad och har då istället våndats över att alla fernissa måste slipas bort. När jag sitter och läser Gysinges handbok och läser om målning av golv skriver man där
"Att måla sitt golv kan vara ett bra alternativ för den som har så nedslitna golv att det inte finns någon annan utväg. Eller för den som har fula fernissade golv och inte vill kosta på borttagning av fernsissan."
Innebär det att man faktiskt inte måste slipa bort fernissa innan ytan målas med linoljefärg? (vilket är det jag tänkt använda om jag målar trappan) - bara fixas till lite?
 
Jag har då målat flera fernissade golv med linolja som är fortsatt fina nu sisådär 20 år efter. Men om det är "rätt eller fel" vet jag inte.
 
Du har målat utan att slipa bort all fernissa innan då?
 
Ja man kan måla direkt på fernissan. Fernissan består ju egentligen av samma som linoljefärg fast dessutom hartser som gör den hårdare. Därför funkar det att måla över...och spar massor av jobb!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja, jag känner plötsligt arbetet som mycket lättare :)
 
AstaS AstaS skrev:
Ja, jag känner plötsligt arbetet som mycket lättare :)
Å vad glad jag blir av att lösa er tråd. Så här 12 år senare:) Har nyss köpt ett torp med fernissade golv och trapp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.