Nu börjar våren närma sig och därmed projektet "måla nya huset". Inser efter lite "googlande" vilken djungel det är med färger av olika typer. Blir alldeles förvirrad!

Huset monterades slutet på okt 2014. Det är grundat fr fabrik (Eksjöhus) och har stått med orörd fasad sen dess (jag gick in i väggen som det så vackert heter våren 2015 och m två småbarn var det omöjligt för sambon att rodda runt målningen själv). Vi måste alltså börjad med den tråkiga biten: Tvätta fasaden! Hur görs det på enklast möjliga vis, men samtidigt att det blir bra? Att man inte ska högtrycka har jag förstått. Rotborste och hink vatten med?? Skölja m vanlig trädgårdsslang?

Allt ändträ ska givetvis oljas och det skall grundas. Sen kommer den stora frågan, täckmåla med vad??? Enligt en jobbarkompis som fått tips från en målare var Cuprinol täcklasyr det enda som var bra idag. En annan målade sitt nya hus med Alcro Bestå täckfärg och är nöjd med det. Det är ju itne bara två olika märken utan två helt olika färgtyper.

Huset ska bli beige med vita detaljer (knutar, fönster och vindskivor). Eftersom det är en rätt stor kostnad att måla ett helt hus vill vi att det ska bli bra. Vi lägger hellre mer pengar på färgen och får ett bra resultat än att vi snålar och upptäcker att vi måste måla om efter något år...

Ska man stirra sig blind på Folksams undersökning? Gå enbart på vad färgbutiken rekommenderar (går man till Nordsjö rekommenderar dom ju Nordsjö, går man till Flügger rekommenderar dom Flügger osv...) känns av förklarliga skäl inte så säkert.
 
Folksam kollar väl enbart på mögel? Var i landet är huset? Kusten, inland etc?
 
Folksam kollar mögel och sprickor om jag minns rätt, samt diverse miljö- och hälsoaspekter. Testplatser finns på flera håll i landet och det återspeglas i resultaten, t ex är det vanligare med mögel i söder och sprickor i norr. Rapporten är gratis och finns på deras hemsida.
 
Noseone skrev:
Folksam kollar väl enbart på mögel? Var i landet är huset? Kusten, inland etc?
Sörmland, ej kustnära.

Aha, men färg är ju så mycket mer än bara mögelangrepp, eller?!?!
 
Drömmarn skrev:
Vi måste alltså börjad med den tråkiga biten: Tvätta fasaden! Hur görs det på enklast möjliga vis, men samtidigt att det blir bra? Att man inte ska högtrycka har jag förstått. Rotborste och hink vatten med?? Skölja m vanlig trädgårdsslang?
Finns det mögelprickar? Tvätta i så fall med alg & mögeltvättmedel. Annars funkar vanlig fasadtvätt för att få bort smuts m.m.

Eftersom huset bara har stått grundmålat under tiden så bör du räkna med att grunda om också. (6-10 månader brukar vara gränsen för fabriksgrundat så chansa inte utan att du har fått klartecken från hus- eller färgleverantör). Jag skulle personligen köra på bestå, men kolla vad din närmaste färghandlare har i butiken och fråga om ett pris på både olja, grund- och täckfärg för huset - så länge de har något av de välkända nordiska märkena så är det ett rätt säkert kort, imo.

By the way, dubbelkolla det där med grundoljan på ändträet också: sitter det kvar gammal fabriksgrund så gör inte oljan mycket nytta där, men om det kan skrapas av lätt så är det bättre att göra det och köra en sväng med olja.
 
Redigerat:
nemlan skrev:
Finns det mögelprickar? Tvätta i så fall med alg & mögeltvättmedel. Annars funkar vanlig fasadtvätt för att få bort smuts m.m.

Eftersom huset bara har stått grundmålat under tiden så bör du räkna med att grunda om också. (6-10 månader brukar vara gränsen för fabriksgrundat så chansa inte utan att du har fått klartecken från hus- eller färgleverantör). Jag skulle personligen köra på bestå, men kolla vad din närmaste färghandlare har i butiken och fråga om ett pris på både olja, grund- och täckfärg för huset - så länge de har något av de välkända nordiska märkena så är det ett rätt säkert kort, imo.

By the way, dubbelkolla det där med grundoljan på ändträet också: sitter det kvar gammal fabriksgrund så gör inte oljan mycket nytta där, men om det kan skrapas av lätt så är det bättre att göra det och köra en sväng med olja.
Inga mögelprickar vad vi kunnat se. Det är mer damm och smuts som ska tvättas bort.

Jo, vi har absolut tänkt grunda!!! Det hoppar vi inte över.

Vi har flera olika färghandlare på orten inom ungefär samma avstånd, så vi har en del att välja på.
 
Såvitt jag vill minnas är alla fasadtvättmedel bara bluff, det funkar minst lika bra med handdiskmedel, typ YES.
http://media.folksam.se/sv/2011/06/...tvatt-for-hus-det-gar-lika-bra-med-diskmedel/

Vi har målat två hus med Beckers färg och vi har köpt den på Bauhaus vilket varit klart billigare än lokala färghallen kunnat komma upp med. Och det är samma färg, så länge som produktnamnet är detsamma. Jag har till och med kontrollerat det med Beckers själva. De har för övrigt en väldigt bra kundtjänst.

Det vi målade förra sommaren gick vi på folksams test, där det lustigt nog inte är den dyraste Beckers färgen som vann utan den näst dyraste...

Med det sagt så bör du kolla med husleverantören vilket färgsystem som de grundat med och om det fortfarande går att täckmåla utan att grunda om. Det är att rekommendera att använda samma färgsystem rakt igenom.
 
Jag målade mitt nybyggda i fjol med Liwa front. Tillverkad i Malmö. Tyckte att den var väldigt lätt arbetad. Köpte den till bra pris av en målare, han har även lite filmer på Youtube där han målar med den sök på liwa front.
Annars www.liwafarg.se
 
sen ska man nog vara väldigt försiktig med att tvätta rent om det inte behövs. Minsta lilla man stänger in fukt sen så riskerar man ju tråkigheter i framtiden eftersom modern färg inte andas särskilt bra.
Det kan ju räcka med att borsta rent med kvast bara.
 
Med tanke på att TS hus stått så pass länge så tror jag en tvätt är på sin plats. Tvättar man på våren så hinner det torka lagom tills det blir bättre väder.

Innan man målar är det rekomenderat att man kollar panelens fuktkvot med med en fuktmätare, detta behöver göras oavsett för att vara på den säkra sidan.
 
mexitegel skrev:
Såvitt jag vill minnas är alla fasadtvättmedel bara bluff, det funkar minst lika bra med handdiskmedel, typ YES.
[länk]
För generell underhållstvätt tror jag nog att Yes funkar OK, men inför målning och för att ta kol på alger / mögel så satsar jag hellre på ändamålsenliga tvättmedel.
 
Man får tro vad man vill, men om man väljer att tro på det som står i artikeln så finns det ingen anledning att välja något annat än YES.

"Slutsatsen av Folksams test är att det bästa sättet att komma till rätta med mögel och alger på målade träfasader är att först tvätta fasaden och sedan måla den med en bra färg, till exempel Alcro Bestå. Vad gäller tvättningen kan man lika gärna använda Yes diskmedel som dessutom är mycket billigare än dyra specialmedel.

Vårt test visar att Yes, som inte marknadsförs som verksamt mot mögel, är lika effektivt som flera av de dyra medlen. Dessutom är Yes ett av de mest miljövänliga alternativen i testet, säger Jan Snaar."
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.