Hej alla!

Vi håller på bygga ett nytt hus via en bygg firma. Jag tänkte att måla huset själv för att spara pengar. Jag har aldrig målat förut.

Är det möjligt att göra själv eller ska jag anlita en firma?
Finns det risk för fukt när huset står omålad tills det är målad om några månader?
Vad måste jag tänka på när jag målar?

Jag fick reda på att jag måste pensla trä olja på änderna. Sedan måla en strykning med grund färg och sedan måla två strykningar med akrylat färg. Hörde att man får måla när temperaturen ligger över 10 plus grader.

Någon tips. Tack!
 
Bilder / ritningar på huset? Måste ni använd sådan färg, finns ju även slamfärg eller järn/tjärvitriol.
 
Vi är nog många, många som målat våra hus själva, när de har byggts av proffs-snickare.
Det är en rejäl slant som man kan spara, som kan vara bra till trädgårdsanläggning till exempel.

Det du bör göra är att
a) begära att huset panelas med grundmålat virke och
b) att snickarna slaskar på grundolja på underkanter och skarvar av bräderna.
Så kan du måla i vår/sommar när utevistelsen blir njutbar.
 
Hej!

Det är lite för sent. Huset är redan monterat med omålade paneler :)

Det var färdig byggda väggar från fabriken. Vi hade tänkt måla vit.

Vad är det bästa vi kan göra nu?
 
  • Nytt hus under konstruktion med omålad träpanel och byggställningar runt huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur blir det i skarvarna när trät krymper? Trodde inte man satte omålad panel om man ska täckmåla den.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Hur blir det i skarvarna när trät krymper? Trodde inte man satte omålad panel om man ska täckmåla den.
Hej Stefan,

En målare föreslog att vi gör en strykning med täckfärg så fort det blir minimum 10 plus grader under dygnet och väntar några månader med annan strykning för träet kommer att krympa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.