Ska jag borsta innan jag målar?

  • Nej det behövs inte. Duger för dig.

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    10
Hallå!

Kort: hur målar man?

Långt: Har en sommarstuga som är målad med faul rödfärg. Ägt i fyra år och gissar att det var ganska länge sen den målades. Kvisthål tittar fram på solsidan mm. Har läst på ”proffsiga” sidor på nätet att jag måste borta fasaden med exempelvis stålborste innan för att få bort svartmögel mm.

Men då kommer ju allt rödpigment ramla ner på altan och gräs. Såklart täcker jag med papp men känns som att det kommer damma en del och göra fläckar. Tips?

Sen funderar jag om jag måste borsta? Kan man inte bara måla på? Vad är det värsta som kan hända liksom??

/K
 
  • Slitet rött träfasad med synliga kvisthål, intill en altan med blomsterlådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rödmålad sommarstugefasad med synliga svartmögelfläckar och kvisthål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borsta av med piassavakvast, för att inte måla in en massa löst skit och färgen ska kunna krypa in.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
StormEnorm StormEnorm skrev:
Hallå!

Kort: hur målar man?

Långt: Har en sommarstuga som är målad med faul rödfärg. Ägt i fyra år och gissar att det var ganska länge sen den målades. Kvisthål tittar fram på solsidan mm. Har läst på ”proffsiga” sidor på nätet att jag måste borta fasaden med exempelvis stålborste innan för att få bort svartmögel mm.

Men då kommer ju allt rödpigment ramla ner på altan och gräs. Såklart täcker jag med papp men känns som att det kommer damma en del och göra fläckar. Tips?

Sen funderar jag om jag måste borsta? Kan man inte bara måla på? Vad är det värsta som kan hända liksom??

/K
tryckluft kan fungera..
Men borste är bäst..

Sedan ska du helst ha en rejäl sugga, för att stryka ut med minsta möjliga ansträngning..
Och så ska det helst vara en mulen dag eller lite regn... För med solsken så blir det bara pulver igen...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Borsta av med piassavakvast, för att inte måla in en massa löst skit och färgen ska kunna krypa in.
Jag är egentligen helt med dig. Men vad händer med allt damm? Hur tar man rätt på det bästa för att inte få en röd altan?
 
A
StormEnorm StormEnorm skrev:
Jag är egentligen helt med dig. Men vad händer med allt damm? Hur tar man rätt på det bästa för att inte få en röd altan?
borste, vattenslangen.. tryckluft...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.