D
Jag ska sätta foder, golvsockel och hålkälslist i hela huset.

De färdigmålade listerna är vita 0502-y glans 35-40.

Jag funderar på att orka av listerna med T-röd och efter montering stryka en gång med Jotun lady supreme (bruten till 0502-y) silkesmaskar (glans 15) för att få en målad känsla och dessutom måla över spikhål och de ställena jag behöver använda lite mjukfog.

Tänkt mjukfog är tec7 vit
 
D Derbyboy skrev:
Jag ska sätta foder, golvsockel och hålkälslist i hela huset.

De färdigmålade listerna är vita 0502-y glans 35-40.

Jag funderar på att orka av listerna med T-röd och efter montering stryka en gång med Jotun lady supreme (bruten till 0502-y) silkesmaskar (glans 15) för att få en målad känsla och dessutom måla över spikhål och de ställena jag behöver använda lite mjukfog.

Tänkt mjukfog är tec7 vit
Vad är din fråga?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
D
Ahh sorry! Tack @Tompafix

Här kommer frågan :)

Någon som har synpunkter på mitt tänkta material och tillvägagångssätt?
 
D Derbyboy skrev:
Ahh sorry! Tack @Tompafix

Här kommer frågan :)

Någon som har synpunkter på mitt tänkta material och tillvägagångssätt?
Nu är jag ingen målare men både färgen och tec7 har jag använt och är mkt nöjd med.
Frågan är väl om T-röd räcker för att få färgen att fästa tillräckligt på fabrikslackat.
 
Skippa t röden och dra lite sandpapper över istället
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
D
Tack, korn 180?
 
D Derbyboy skrev:
Tack, korn 180?
Det funkar. Dra av listerna ordentligt med sandpapper så färgen fäster.
 
Jag vill minnas att jag sandpapprade lite lätt, sedan tvättade jag av dom med målartvätt (inomhus). Därefter spacklade jag hålen för dyckert och skarvar med Ages spackel och akrylfog mellan list/vägg och Vägg/tak. Därefter målade jag dom 1-2 gånger (minns inte riktigt).
 
G
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag vill minnas att jag sandpapprade lite lätt, sedan tvättade jag av dom med målartvätt (inomhus). Därefter spacklade jag hålen för dyckert och skarvar med Ages spackel och akrylfog mellan list/vägg och Vägg/tak. Därefter målade jag dom 1-2 gånger (minns inte riktigt).
Jag skulle inte våga att hoppa över grundfärgen, särskillt numera när de flesta färger är vattenburna så spackla/foga, slipa lätt, eller rugga upp med duk, grunda, två lager färdigfärg. Utan grund kan det släppa då grundes jobb delvis är att sitta fast bättre och göra att färdigfärgen fastnar.
 
G OMathson skrev:
Jag skulle inte våga att hoppa över grundfärgen, särskillt numera när de flesta färger är vattenburna så spackla/foga, slipa lätt, eller rugga upp med duk, grunda, två lager färdigfärg. Utan grund kan det släppa då grundes jobb delvis är att sitta fast bättre och göra att färdigfärgen fastnar.
Nu pratar vi väl om färdigmålade lister ? målar man om ett tag eller en vägg som redan är målad så brukar det vara overkill med grundfärg.... Samma med snickerier imo.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Har målat lister både utan att slipa och tvätta av dem samt utan grundfärg. Färgen sitter ändå.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
G
Viktor.J Viktor.J skrev:
Nu pratar vi väl om färdigmålade lister ? målar man om ett tag eller en vägg som redan är målad så brukar det vara overkill med grundfärg.... Samma med snickerier imo.
Tak och vägg om det inte är blank gammal alkyd målar jag också om utan grund. Fick skrapa ett helt tak där någon målat modern ackrylat direkt på blank alkyd, trist tog många timmar. Vissa snickerifärger fäster rätt bra på fabriksgrundat men personligen så skulle jag inte chansa utan grund om det va till mej själv.;)
 
D
Vi pratar om att måla en slutmålning över färdigmålade lister. Anledningen till färdigmålade lister är tiden tiden tiden.

syftet är

måla över spikhålen
Måla över där gerningen inte blivit perfekt (huset är snett) :)
på någr ställen kommer jag garanterat få en glipa mellan vägg/tak, foder/sockel osv och den springa vill jag foga och sen måla över….
 
D
Jag ska alltså köpa listerna färdigmålade, idag finns inga lister, foder mm i huset
 
D Derbyboy skrev:
Vi pratar om att måla en slutmålning över färdigmålade lister. Anledningen till färdigmålade lister är tiden tiden tiden.

syftet är

måla över spikhålen
Måla över där gerningen inte blivit perfekt (huset är snett) :)
på någr ställen kommer jag garanterat få en glipa mellan vägg/tak, foder/sockel osv och den springa vill jag foga och sen måla över….
Hålkälslist blir inte bra att gera, du får lära dig att förkroppa. Det är svårt i början men sedan blir det en ketchupeffekt. Akta dock fingrar från vinkelslip (talar av erfarenhet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.