Har ett gammalt vatten-element som någon tidigare ägare målat grått. Vill själv måla det vitt istället.

Måste man slipa bort den gamla färgen eller man kan måla direkt över den gamla färgen?

Kan jag/får jag själv ta ner elementet från väggen och hur isf stänger jag av vattnet?
 
Hur mycket underarbete du lägger ned beror lite på hur du vill att resultatet ska bli. På mina vattenburna element har det varit tiotals lager och en omöjlighet att skrapa bort för att få det bättre än innan. Är det rostfläckar bör du dock tänka på att rostskyddsmåla dessa, sedan bara på med en vanlig elementfärg.

Om du ska ta ned elementet från väggen måste du stänga av vattnet. Rycker du ned det forsar det annars ut vatten ur väggen. Det du gör är att du stänger av alla element i huset och tömmer dessa på vatten. Är det på övervåningen behöver du bara tömma bort mängden som står i tryck där, är det på nedre botten måste du tömma ur alla våningar.

Frågan är egentligen om du bor i lägenhet eller villa? Är det i villa kan du ju själv göra som du vill, i lägenhet är det inte att rekommendera. Då du fyllt på elementen igen måste du lufta dessa under en tid för att få bort överskottsluft. Det sliter dessutom på elementen att fylla på dem ofta. Luften i det nya vatten som strömmar in innehåller syre som bidrar till korrosion i elementen.

Jag skulle med andra ord måla på plats.. ;)
 
Förmodligen finns det en ventil någonstans i närheten av pannan, där du kan tömma systemet på vatten. Det är inte säkert du behöver tömma, ibland kan det räcka att stänga regulatorventilen (den övre) och strypventilen (den nedre). Det beror vilket skick ventilerna är i. Ibland går det inte att stänga dem helt.
 
En sak som många inte tänker på är att varje lager färg innebär en isolering, radiatorns effektivitet minskar alltså för varje färglager. Kan med andra ord vara en idé att sandpappra lite om det redan ligger 30 lager färg på.
 
Vi lämnade in våra element för blästring och målning. Ca 950 kr / kvm kostade det, och var värt varenda krona. Också många lager färg, där översta lagret var färgmatchat med tapet/målning i respektive rum, dvs. mossgrön, rosa, beige, skarpt grönt, etc.

/alacs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.