Hej,

Jag har dörrkarmar inomhus som är i mörkbrunfärg som jag vill vitfärg så att de matchar med vita dörrblad.
Vad tror ni om det går att täcka över den mörka brunafärgen med vitfärg?
Vad ska jag tänka på?

MVH, Raska
 
Z Zaha skrev:
Hej,

Jag har dörrkarmar inomhus som är i mörkbrunfärg som jag vill vitfärg så att de matchar med vita dörrblad.
Vad tror ni om det går att täcka över den mörka brunafärgen med vitfärg?
Vad ska jag tänka på?

MVH, Raska
Vad är det målat med idag? Men slipa, tvätta och grunda, för att sedan slutstryka 2-3ggr
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Vad är det målat med idag? Men slipa, tvätta och grunda, för att sedan slutstryka 2-3
T Tompafix skrev:
Det ärfärgad med en "normal" målarfärg. Att slipa- menar du att ta bort komplet den bruna färgen, eller bara slipa för att få brunytan galtt?
 
Bara för att matta ner ytan
 
H
T Tompafix skrev:
Vad är det målat med idag? Men slipa, tvätta och grunda, för att sedan slutstryka 2-3ggr
Tror ens man måste grunda om man har en bra färg.
 
H
Z Zaha skrev:
Hej,

Jag har dörrkarmar inomhus som är i mörkbrunfärg som jag vill vitfärg så att de matchar med vita dörrblad.
Vad tror ni om det går att täcka över den mörka brunafärgen med vitfärg?
Vad ska jag tänka på?

MVH, Raska
Som andra har skrivit, slipa bara för att få en uppruggad yta, tvätt med ättika utspädd med lite vatten,
köper du 12 % ättika så kan du bara ta en trasa med ättikan på och tvätta du kan låta ättikan verka 30 min och tvätta av med vatten. Låt det torka och sen målar du med en bra färg från ett känt märke. Beror på hur slätt du vill ha, jag skulle rolla med en fin roller. Håll inte på för länge på samma ställe för då kan det bli knottrigt, ytan torkar fort och då uppkommer knottror, bättre att stryka/rolla lite snabbare och fler gånger. Det finns verktyg som är bra för att få det ännu bättre/slätare, prata med färgbutiken så hjälper de dig att få rätt verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.