Kommer nu till min nästa fråga :)
Behöver igen lite tips för två sov/övernattningsrum. Rummen är på ca 12 kvadrat med 1 fönster. Tapetserat med ljus blå/grå /randiga tapeter och rummen ser trista ut.
Det är snedtak från dörren fram ner till fönstret (2 väggar)
Nu försöker jag hitta en bra lösning för att fräscha upp dessa rum.

Mina egna tankar är följande, men skulle här behöva lite råd & tips

1. Tapetsera hela rummet med en bård upptill ?
2. Tapetsera underdelen och måla överdelen samt en bård i mitten ?
3. Måla väggarna i två färger med en bård i mitten ?
4. Måla väggarna i samma färg och sedan måla schabloner för att få mer effekt ?

Även här behövs ett val av rätt färg på tapet/färg eftersom rummen är utsatta för endel slitage och smuts utifrån.
Man måste kunna torka av väggarna. Det skall ha en lämplig färg nertill så inte smuts/fläckar syns. Men ändå en färg så rummen inte får ett mörkt/litet intryck eftersom den har ett fönster där skuggan ligger på.
Samt vad som blir lämpligast tanke på att rummen har snedtak.


tack på förhand
 
Det var nån som sade för ett tag sen att bårder nog aldrig skulle bli moderna igen :)
Jag vet inte det, det finns ju värre saker än sånt som kommit tillbaka. men visst känns det lite utdaterat med bård. Alldeles oavsett om man sätter den på mitten av väggen eller uppe vid taket.

Jag har lite svårt att få en bild i huvudet av din beskrivning av rummen. Men jag tar fasta på ordet "slitage". Det säger mig att målning med en rätt blank färg är lämpligast, eller möjligen en slitstark tapet, skrubb-bar sådan. (Kolla i tapetkatalogen, på symbolerna över tvätt-barhet.)
I sonens rum har vi precis tapetserat med en grå/silver-tapet och en rätt mörk fondvägg. Funkar dock bra, eftersom hela snedtaket = stor yta är vitmålat.
Sen så ligger det en del i det som Simon&Thomas säger: För att skapa ett ljust rum måste man inte måla det vitt. Det funkar att sätta dit belysning också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.