Vi är i planeringsstadiet till att renovera vår groventre/tvättstuga. Huset ligger så beläget att groventren blir den naturliga ingången ??? Där är också tvättstugan (i samma). På golvet är det nu en ful våtrumsmatta som vi ska byta ut och ha klinkers är det tänkt. På väggarna någon ful avskavd tapet (inte vanlig tjock våtrumstapet men ändå lite mer än en vanlig tapet). Eftersom det används så pass mycket till ingång vill man ju att det ska vara snyggt samtidigt som det ska vara praktiskt. Då till min fråga, vad är snyggast och lättast att ha på väggarna? Inte vanlig tapet, det förstår jag ju, men måla, speciell våtrumsfärg? Eller någon annan sorts tapet? Tacksam för förslag!!!
 
Jag skulle isf. måla på microlit, inte vanlig papperstapet där ungar och andra rasar in ;), våtrumsfärg tycker jag personligen är överkurs.

'Vinyltapet' är jag själv lite allergisk mot ;), men vissa tycker de är bra, de är då iaf. tåligare.

Annars skulle jag själv fundera på om man med inte allt för stora ansträngningar och kostnader kunde tex. kakla en av väggarna (beroende på hur rummet ser ut) men kanske tex. i närhet av själva tvättutrustningen, går att göra jättesnyggt för en hyfsat billig peng om man använder vitt standardkakel (finns i olika format) och tex. använder en mellan grå fog tillsammans med tex. en kalkstensgrå klinker.
Om planlösningen bara tillåter skulle jag gärna avvända panel på den del som härbergerar grovingångsattiraljer, tex. hyllor, krokar, hängare, skohylla osv.

Ger en naturlig och fräck funktions-uppdelning av samma rumsyta, träpanel kompletterar dessutom kakel och klinker på ett både fräscht, trivsamt  och ffa. snyggt sätt (tycker jag iaf.)
Val av paneltyp beror till stor del på vilken typ, ålder, stil ni har på huset, men själv skulle jag säga... helst inte pärlspont ;), hellre en slät spontad panel utan fasningar och krusiduller, horisontellt eller vertikalt monterad samt vitlaserad eller vitmålad i en lite matt färg (tex. v-slip), ursnyggt och lätt att bättra på vb. Den lite matta ytan kontrasterar bra mot kakel/klinker.
Accentfärger adderas mha. mattor, rull/hissgardin samt övriga detaljer som hyllor osv. vilka gärna kan vara i tex. oljad ek eller varför inte valnöt som är så poppis nu, huvudsaken att det är ett träslag med en varm ton som adderar lite värme till rummet, komplettera sedan med den viktiga, både funktionella och 'mys', belysningen i form av snygga armaturer.

MVH//Christina.
 
Tack för svaren! Det är vinyltapet som sitter där nu! Yttersta lagret är avrivet på många ställen!!! ;) ???
Har varit hemmablind i många år nu så nu får det räcka ;) Nu ska den bort! Jag tror att måla kan bli bra! Ursäkta om jag är dum, men vad är microlit? Det låter bra men hur ser det ut?
Sen är det själva planlösningen som jag inte vet vad vi ska göra med ??? Det är ganska långsmalt, på höger sida när man kommer in är torkskåp, diskbänk, tvättmaskin med torktumlare över (stapel) samt en garderob (där tvättmedel, lakan o dyl finns).
En tanke är att ta bort garderoben för att få plats med en längre bänk och ha tvättmaskin och torktumlare under bänken + skåp också under. Kanske även på väggarna, eller lite hyllor. Vill få det luftigt så skåp uppe kanske är dumt?
Sen är det då vänstra sidan när man kommer in. Idag är det en vanlig hatthylla där, 98 cm lång. Längre får inte plats för sen kommer den hemska värmepannan (som jag vill bygga in på något sätt????????) Sedan ett döutrymme på 25 cm och sedan börjar en klädgarderob (en sådan man kan gå in i). Den är värdefull! Sen är det inget mer där.
Skulle vilja ha MYCKET bra utrymme för att hänga kläder, hjälmar, ryggsäckar, gympapåsar.... Men det som finns är 98 cm!!! Då gäller det att ha det praktiskt!
Det är svårt att tänka sig hur det ser ut men råd vore mycket tacksamma eftersom jag inte har tagit tag i denna renoveringen pga idetorka!
Själva väggarna syns inte så mycket igentligen.

Bygger man in värmepannan, med någon "osynlig" dörr som man kan öppna vid behov, kan man ha krokar eller dyl. vid två av sidorna på pannan.
 
Nickolina skrev:
En tanke är att ta bort garderoben för att få plats med en längre bänk och ha tvättmaskin och torktumlare under bänken + skåp också under. Kanske även på väggarna, eller lite hyllor. Vill få det luftigt så skåp uppe kanske är dumt?


Bygger man in värmepannan, med någon "osynlig" dörr som man kan öppna vid behov, kan man ha krokar eller dyl. vid två av sidorna på pannan.
Bra idé att sätta maskinerna som du föreslår, då kan du tex. kakla eller måla ovan bänkskivan och tex sätta upp hyllor på konsoller i snyggt träslag. Men det är svårt att säga med säkerhet då jag eg. inte vet hur ytan/rummet är disponerad.
Microlit är en slags slät väv som du kan måla på, jmf. glasfibervävarna med mönsterprägling som målades överallt på 80-talets slut, men denna är helt slät, jämnar underlaget och gör den målade ytan lite tåligare.

Ang. värmepannan så vore väl en snygg träpanel på den sidan ypperlig som väggbeklädnad, funkar ju dessutom utmärkt även till att bygga en holk+dörr till pannan av :) ;).

MVH//Christina.
 
Ja, något sådant får det nog bli! Tack för hjälpen! Jag har funderat på skåp att använda. Köksskåp? Vi håller på och renoverar i olika rum så inte allt för dyra vore ju tacksamt! Några förslag från Ikea kanske?
 
Köksskåp fungerar utmärkt :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.