.Hej alla!

Det är så att vi håller på att renovera vår lägenhet från 60-talet. Väggarna består av betong och puts. Det bör tilläggas att lägenheten är på 14:e våningen, och att huset förmodligen rör på sig mycket i väder och vind.

Nu till frågan.

Vi har rivit ner allt gammal tapet, och har nu nakna betongväggar kvar. Tror ni att det går att spackla (tänkte rullspackel) och sedan måla väggarna, UTAN att det blir sprickor överallt när huset rör på sig? Är det då mest lämpligt att tapetsera, eller rent av klistra fast fiberduk/väv på väggen? Vi vill verkligen helst spackla och måla, då vi tror att det blir snyggast resultat. MEN inte, såklart, om väggen blir randig av sprickor efteråt... :p

Finns det någon som varit i samma sits som vi är i nu, eller som vet hur vi ska gå tillväga?

Sedan en till fråga.

Läste någonstans att istället för att köpa färdigt rullspackel, kan man blanda ut "vanligt" spackel med vatten. Går detta verkligen bra? Eller blir det sprickor sedan när det torkar?

Haha vi lider tydligen av sprick-skräck helt enkelt. ;)

Tack på förhand!

Hälsningar Josefine och Fredrik
 
Bredspackla och klistra upp målarduk är ett tips. Blir starkt & slätt.

Spekulerar i att om kåken rör mycket på sig, så borde det synas sprickor / lös puts?
 
Är huset av trä eller var det sprickor i väggarna innan.? Bara för att huset rör sig behöver ju inte väggarna i lägenheten röra sig direkt.
 
S
raveper skrev:
Är huset av trä eller var det sprickor i väggarna innan.? Bara för att huset rör sig behöver ju inte väggarna i lägenheten röra sig direkt.
får jag fråga om du läste igenom allt??
"Väggarna består av betong och puts."
högsta trähuset byggs i sundbyberg 8 våningar högt. fram till 1994 fick trähus bli högst två våningar högt
 
S
vad har ni på väggarna nu? och gör en sprick inspektion,.
 
Har svårt att tro att ett betonghus från 60-talet rör sig speciellt mycket. Är det någonstans man klarar sig utan målarduk på spacklet så är det nog där!
 
S
vectrex skrev:
Har svårt att tro att ett betonghus från 60-talet rör sig speciellt mycket. Är det någonstans man klarar sig utan målarduk på spacklet så är det nog där!
ett högt hus kan röra sig i blåst så nog kan det röra på sig
 
Ja, om betongväggarna rör sig så lär det inte fungera med att stabilisera dessa genom att sätta klisterremsor eller målarduk.
Det är då så stora krafter att det kommer att ge sig någon annanstans.

Möjligen om du klär med tex renoveringsgips, men hur den i så fall skulle fästas mot betongen har jag ingen bra idé om.
 
Ok att hela huset rör sig litegrann men att en enskild vägg i en lägenhet ens rör sig mätbart låter väldigt osannolikt.

/ATW
 
Kan tänka mig att det kan svaja lite i ett högt hus men den svaga punkten är nog ytterväggarna längre ner på huset än de i toppen. Skulle det vara så stora rörelser i ett betonghus på 14 våningar.. Shit. vad skulle väggarna vara gjorda av i skyskrapor?
 
Tack för alla svar!

Förlåt att jag inte varit så aktiv i inlägget! Jag tog helt enkelt ett eget beslut några dagar efter inlägget. Beslutet var att först spackla igenom väggarna och sedan sätta upp Easycover över, för att dölja div ojämheter i spacklet. (Vi är ju inga spackelproffs helt enkelt har vi kommit fram till...) ;)

Superbra beslut faktiskt, då dessa Easycover-tapeter är busenkla att sätta upp! Iaf den kortare varianten på 60cm. Blir hur bra som helst! =)
Nu återstår "bara" målningen... :wow: Men kommer förmodligen att sprutmåla. Ska dock först testa att rolla.

Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.